Halloween

Jamie Lee Curtis återvänder till sin ikoniska roll som Laurie Strode. För sista gången konfronteras hon med den maskerade figuren Michael Myers som jagat henne sedan hon med nöd och näppe undkom honom under Halloweennatten för fyra decennier sedan.

"En av de bättre uppföljarna i serien"

Halloween är en uppföljare till 1978 filmen med samma namn, som ignorerar alla tidigare filmer i serien och tar plats 40år senare efter händelserna i första filmen. Så detta är delvis en uppföljare, samtidigt som den försöker starta om på nytt. Vilket inte är direkt nytt för denna serien. De gjorde det med H20 för 20 år sedan som ignorerade alla efter Halloween II, inte för att bli förvirrade med Rob Zombies filmer som enbart var remakes och tillhörde ej den officiella filmserien. Det är lite förvirrande som med alla slasher filmserier, men det är också det som gör det lite kul att skriva om.

I denna filmen återvänder Jamie Lee Curtis i huvudrollen som Laurie Strode som har väntat i 40år på att Michael ska återvända, detta genom att förberedda sin kropp fysiskt och psykiskt. Hon har gått och blivit nästan en actionhjälte med hela sitt hus och vapen och gömställen. För hon vet att där är inget som kan stoppa Michael och att han lär komma tillbaka. Alla omkring henne tycker hon är galen, men vi tittaren är på hennes sida för vi vet lika väl som henne att Michael är ingen vanlig mördare. Detta har även gjort att hennes relation med sin dotter och familj har blivit svajig och har även tappat kontakten med dem. Detta tyckte jag gav en extra dimension till karaktären och fördjupade henne mer. Efter händelserna i första filmen, måste en sådan tragedi ändå ge trauma.

När det kommer till uppföljare överlag i denna filmserie är standarden inte så hög. Utöver Halloween II (räknar inte med Halloween III då Michael Myers inte är med i den, men en underskattad film som rekommenderas). Så har uppföljarna inte direkt varit bra. 4an funkar som slasher underhållning och H20 är helt okej. Men annars har ingen film varit bra utan snarare riktigt dåliga. Så det krävdes inte mycket för att denna filmen skulle kunna placeras i alla fall i mitten utav alla filmerna. Jag kan gladligen rapportera att detta är en av de bästa uppföljarna denna serien har och fansen av både slasher genren och Halloween filmerna kommer inte bli besvikna.

Filmen levererar exakt det man vill ha. Michael Myers går på en mordvåg på Halloween kväll/natt, medan Laurie Strode letar efter honom och tänker döda honom en gång för alla. Filmen har många referenser till de föregående filmerna, men den kopierar aldrig av så det känns som man ser första filmen igen på nytt. Där är tillräckligt med nya saker för att vara sin egna lilla film. Dock så bygger mycket på filmen att man har sett första filmen och har någon koll på vem Michael Myers är för att verkligen ge det intrycket filmen vill att man ska få.

John Carpenter återvänder också och gör musiken. Mycket av det är samma gamla melodi men där är en viss extra tillägg med piano stycket i den klassiska melodin som ger det lite extra kraft. Han är även exekutiv producent på filmen så även han har varit lite delaktig i processen, vilket känns tryggt.

Där är dock några dumma saker med filmen. Som i början när två journalister gör ett reportage om Michel Myers och morden som inträffade 1978. De besöker honom på mentalsjukhuset och tar fram masken och skriker hans namn, medan alla andra omkring blir galna. Detta är ingen spoiler då det är i trailern och är de första 5 minuterna av filmen. Liksom varför provocerar dessa journalisterna Michael Myers som är en seriemördare, det gynnar ingen och framför allt hur fick de tag på masken? Men det byggs upp till ett fantastiskt intro som indikerar på att Michael Myers är tillbaka och få en peppad.

Filmen är regisserad av David Gordon Green och skriven av honom och Danny McBride (ja komikern). Det må låta udda och som ett skämt, men man märker att de båda två är fans av serien och vet vad fansen vill ha. Regin av David Gordon Green är också väldigt stabil. Han lyckas få en bra atmosfär och stämning under filmen och lyckas ändå ha sitt egna sätt, så filmen skiljer sig ändå åt från första filmen även från ett regi perspektiv. Älskar en scen som är en enda lång tagning där vi följer Michael Myers ute på gatan, sedan in i ett hus, ut i gatan igen och sedan in i grannhuset. Det är riktigt snyggt och placerar tittaren mer närmare gatan där alla springer omkring och skriker bus eller godis.

Filmen lider dock lite av ett par komiska bitar. Filmen slänger nämligen in en del humor och för mig funkade det inte riktigt. Jag är fullt öppen för humor i skräck och framför allt slasher för det går lite hand i hand. Men problemet här är att man slänger in humorn i de stämningsfulla scenerna. Där är bland annat en unge som en barnvakt passar och vi vet att Michael är i huset och sedan attackerar barnvakten. Men det förstörs av ungen som skriker “oh shit” och sedan springer där ifrån. Det förstörde stämningen totalt för mig och detta är något som placeras ut ibland i filmen under just dessa scenerna när det ska vara seriöst eller man känner av Michaels närvaro.

Filmen bjuder på mer våld än första också. Eftersom första filmen var en lågbudget film var våldet och effekterna inte det första som fokuserades på. Men med denna får vi mer våld och det är faktiskt bra effekter. Men det blir aldrig någon gore fest (förutom en person), utan håller sig fortfarande sann till sina rötter och levererar det goda på det sättet.

Där är även en doktor vid namn Dr. Sartain som mer eller mindre blir den nya Dr. Loomis. Men även ifall man tror är smart och tänker ut det själv och filmen tror man är dum, säger Laurie bokstavligen talat när hon träffar honom “you’re the new Loomis” så även filmen är medveten om vad hans karaktär är. Dock gör dem en sak med honom mot slutet som jag inte brydde mig så mycket om och tyckte bara var onödigt. Filmen kunde gott skippat honom helt och hållet faktiskt och bara haft med honom i början. Ingen kommer ändå toppa Donald Pleasence som Dr. Loomis.

I sin helhet är Halloween en bra uppföljare som levererar allt det goda man vill ha från denna filmserie. Filmen försöker heller inte vara något mer än vad den är. Både David Gordon Green och Danny McBride vet vad fansen vill ha och det är exakt det de levererar här. Michael Myers återvänder och går amok på Halloween och mördar en massa folk, samtidigt som Laurie personligen tar revanch mot honom. Filmen är välgjord och Jamie Lee Curtis är fantastisk i huvudrollen ännu en gång som Laurie. Hon vidareutvecklas och relationen till hennes familj känns naturligt och så som karaktären hade blivit. Filmen är dock inte perfekt, där är ett par dumma saker i den som journalisterna och humorn i de stämningsfulla scenerna förstörde det lite grann för mig. Även doktorn som ska vara den nya Loomis hade jag klarat mig utan. Men vad vi har här en skräckfilm som hedrar originalet och fortsätter att berätta historien så som den hade varit 40 år senare. Om inget annat får vi en slutstrid mellan Laurie och Michael som kommer tillfredsställa fans. En film gjord av fans för fans av slasher genren och Halloween filmerna. Michael Myers är tillbaka!

Boka dina biljetter på SF Bio och se Halloween du också!