Grottmannen Dug

Skaparna bakom Fåret Shaun, Wallace & Gromit, och Flykten från hönsgården är tillbaka med ett nytt animerat äventyr. I en tid när dinosaurier och förhistoriska varelser strövar omkring på jorden möter vi Dug, en modig grottman som tillsammans med sin vän Hognob förenar sin stam mot en mäktig fiende och hans bronsålderby för att rädda deras hem.

"Underhållande familjefilm"

Bolaget Aardman som ligger bakom filmerna “Chicken Run”, “Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit” och den överraskande “Shaun the Sheep Movie”. Anländer med deras senaste stop-motion film “Early Man” eller som den kallas här i Sverige, Grottmannen Dug. Och även ifall filmen inte riktigt når upp på samma nivå som de tre filmerna, är det fortfarande en trevlig och underhållande film för hela familjen.

Mycket av det som funkar med filmen är humorn, något som detta bolaget har lyckats ganska så bra med. Det är åter igen en brittisk barnfilm där humorn levererar och får mig att skratta. Med denna, Peter Rabbit och Paddington 2 så känns det som att det är i brittiska barnfilmer man ska leta och visa sina barn. Även ifall jag tycker humorn i Shaun the Sheep Movie var mer i min stil, då den byggde mycket på stumfilmernas komik och slapstick. Så småskrattade jag under många delar i denna.

Även animationen var härlig och som ett stort fan av stop-motion var där många härliga animations delar som förgyllde. Framför allt hur öknen såg ut och djungeln tyckte jag var det som sken igenom mest med effekterna. Ni som sett något från detta bolaget vet ju om att det är en viss stil stop-motion animationen har.

Det enda jag kan finna är lite tråkigt med filmen är handlingen. Visst det är kul idé att fotboll spelar central roll i allting och en ganska så udda grej att komma på att mixa med stenålder och bronsåldern. Men mitt i allting blir det nästan som vilken annan sportfilm som helst och även klichéerna som medföljer betas av här. Vilket jag kände att filmen egentligen var smartare än, men det blev ganska så generiskt mot mitten fram till slutet. Det enda som håller en kvar är humorn som lyckas få en att skratta då och då.

I sin helhet är detta en underhållande film för familjen och där är något för alla. Även ifall den inte riktigt når upp till samma nivå som de tidigare filmerna från samma bolag så är där saker att njuta av. Handlingen är dock den svaga länken, men med en härlig stop-motion animation och bra komedi blir det ett välbalanserat team.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Grottmannen Dug du också!