Grinchen

Varje år runt juletid stör de hans lugna ensamhet med sina allt större, mer skinande och mer högljudda festligheter. När invånarna i Vemdalen tillkännager att de detta år ska göra julen tre gånger så stor som förut, inser Grinchen att det enda sättet för honom att få lugn och ro är att stjäla julen. Han bestämmer sig för att klä ut sig till jultomten på julafton, och går så långt att han till och med fångar en ointresserad, missanpassad ren för att dra hans släde. Under tiden, nere i Vemdalen, smider Cindy-Lou Who, en ung flicka med en översvallande julkänsla, och hennes vänner planer. De ska fånga jultomten under hans julaftonsrunda så att hon kan tacka honom för allt han gjort för hennes utarbetade, ensamstående mamma. Men när julen närmar sig hotar hennes godhjärtade plan att kollidera med Grinchens inte så godhjärtade plan. Kommer Cindy-Lou äntligen att få träffa tomten? Kommer Grinchen att lyckas tysta Vemdalens julfirande en gång för alla?

"Ingen bra adaption för mig"

Grinchen är baserad på en bok av Dr. Seuss och har gjorts till film två gånger tidigare. En tecknad film från 60-talet på 30 minuter där Boris Karloff gör rösterna till allihop och 2000 live-action filmen regisserad av Ron Howard med Jim Carrey i huvudrollen som Grinchen. Nu har Illumination som ligger bakom filmerna Dumma Mej, Husdjurens Hemligheter och Sing gjort sin egna dataanimerade version av den kända karaktären och resultatet är vad man förväntar sig. En film som med alla deras filmer mer riktad åt barn och inte mycket mer och någonstans längs vägen så försvinner hela meningen med vad karaktären Grinchen ska och bör vara, för att göra honom till en lättsammare variant än den vi är vana att se.

Benedict Cumberbatch gör rösten till Grinchen och på papper är detta perfekt casting, då Benedict Cumberbatch verkligen har den där vresiga mörka rösten. Men istället låter det mer som Paul Giamatti och jag vet inte alls varför man valde denna riktningen. Jag gillade inte alls valet av rösten.

Filmen tar också en lättare variant att presentera Grinchen på. Han beter sig mer som en person som har en dålig dag än en som verkligen är sur och förbannad över julen och vill göra livet eländigt för byborna i staden. Här går han mestadels bara runt och beter sig som en person som bara vill vara ensam och inte ha något med dem att göra, medan de lever sitt egna lilla liv. Vilket då gör att filmen förlorar lite av dess poäng och mening. Budskapet är densamma i slutet, men det blir ju ett större intryck genom att följa grundprincipen i hans naturliga karaktär. När han nu är lite små mjuk och förståelig ibland till vissa så blir slutresultatet bara något “okej” moment och karaktärens utveckling går lite förlorad någonstans. Han är snäll hela tiden mot sina djur och bakgrunden i att han känner sig ensam stämmer ju inte 100% då han har sin hund Max.

Visst är animationen fin och det är mycket färger och julstämningen och julkänslan finns där, absolut. Men jag känner att hela poängen med filmens budskap och moral går lite förlorad när man gör om Grinchen karaktären helt och hållet. Dock så kommer ändå budskapet fram och självklart är det en bra en för små barn, men då skulle jag nästan rekommendera att läsa boken istället eller se den korta 30 minuter versionen istället då det är de som får fram moralen bäst.

Filmen har också en kortfilm innan “Yellow is the New Black” som självklart har Minions i sig. Jag som hatar Minions fann inte så mycket humor i denna, tack gode gud att den var kort på bara 3 minuter typ så det var snabbt över.

I sin helhet är denna Grinchen inte min kopp te alls. Jag känner omvandlingen på karaktären är helt fel och genom att göra honom betydligt snällare och mer en person som beter sig som att han har en dålig dag, gör att moralen och budskapet inte blir lika stort som den bör vara. Visst är animationen fin och julmyset finns där. Men som med många andra Illumination filmer känns filmen mer för barn än för andra. Medan andra bolag utöver Pixar så som Laika och Dreamworks även har mogna saker i sig som vuxna också kan uppskatta. Är dessa filmerna rakt igenom mer åt barnen och inte många fler. Med det sagt tänker jag lämna med ett citat som filmkritikern David Ehrlich från IndieWire skrev:
“Bad as this movie can be, there are far worse things in our world than a story about the value of love and kindness, and the joy of sharing those things with those who may never have known them before.”

Boka dina biljetter på SF Bio och se Grinchen du också!