Girl

Det finns ingenting som 15-årige Lara vill mer än att slå igenom som professionell balettdansös. Men hennes största hinder är inte att göra det perfekta lyftet, utan att hon föddes i en pojkes kropp. För att kunna uppfylla sin dröm måste hon kämpa med sin syn på sig själv.

"En välgjord och väl berättad karaktärsstudie"

Girl är regisserad av Lukas Dhont och är en belgisk film om en 15årig tjej vid namn Lara som är född i en pojkes kropp vars största dröm är att bli en ballerina, dock medförs en del komplicerade saker under vägens gång för Lara både inom baletten och det privata livet. Lukas Dhont lyckas verkligen att skapa en väl sammanhängande film och det absolut bästa är karaktärsstudien på Lara spelad utomordentligt av Victor Polster. Det är välgjort och intressant hela vägen, men jag blir aldrig 100% gripen av filmen av den simpla anledningen. Det är en film jag har sett förr som följer liknande strukturer och berättarstilar som många europeiska filmer har.

Vad som skiner med denna filmen är inblicken i Lara och den stora viljan. Den absolut största drömmen är att bli ballerina men problemet är den manliga kroppen som är ett stort hinder för Lara, specifikt fötterna som är en del som inte går att operera bort. Detta är det bästa med filmen och hur en dröm helt plötsligt blir den svåraste utmaningen för en person av den simpla anledningen att det är fel kropp man är född i.

Det är som sagt väldigt väl gjort allting och regissören har ett öga för just karaktärsstudie film, i att placera tittaren i Laras huvud. Det är stressande att se balett scenerna och det smärta Lara gör mot sin kropp för att verkligen visa sina ambitioner och att det är detta hon vill göra. Skådespelet från Victor Polster är utan tvekan ett fantastiskt ett och övertygande. Allting är som en inblick i någons verkliga liv, något som europeiska filmer lyckas skapa när jag tänker efter.

För mig blir det dock inte lika gripande som jag vill ha det, då det som sagt är en film som man har sett några gånger förr. Den sticker inte ut tillräckligt för att placera sig på toppen men man säger samma sak hela tiden: “Det var en väldigt bra film” men sen så tänker man inte så mycket mer på filmen det kommande året. Lite som “En fantastisk kvinna” som jag såg tidigare i år. Det är väldigt bra, men den sticker inte ut från mängden av filmer som finns i samma hög.

I sin helhet är Girl bäst sedd som en karaktärsstudie film där vi placerar oss i Laras huvud och den press och psyke hon går igenom för att uppfylla sina drömmar. Victor Polster är fantastisk i huvudrollen och filmen är välgjord och väl berättad rakt igenom från regissören Lukas Dhont. Det är inte så gripande dock när man sett liknande filmer förr och mycket av filmerna tacklar lite av samma sak vars budskap är densamma. Men det bör inte göras så man inte skippar Girl som jag fortfarande anser är en sevärd film som många bör se.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Girl du också!