Get on Up

Han fick aldrig lära sig skillnaden mellan rätt och fel, så han var redan från början ämnad att bryta mot reglerna. Baserad på den fantastiska historien om soulens gudfader, tar den här filmen med dig bakom kulisserna och låter dig uppleva musik, moves och den riktiga James Brown (CHADWICK BOSEMAN). Tittarna får följa med på en resa från hans fattiga barndom till hans framgångar som en av de mest inflytelserika personerna under 1900-talet.

"Sevärd drama men dessvärre ingen sensation"

Jag skulle vilja påstå att alla har någon hört talats om James Brown eller åtminstone hört hans musik, personligen så var “I Got You (I Feel Good)” en personlig favorit när jag var yngre, men om jag ska vara ärlig så hade jag ingen som helst aning om vem det var som hade gjort den ofattbara coola låten. Idag så är jag klokare (förhoppningsvis) och vet mycket väl om att “I Got You (I Feel Good)” är en utav James Joseph Browns alla otaliga hits som han skapade under sin aktiva karriär som spann över nästan fem decennium.

Biografier/verklighetsbaserat är en av mina absoluta favoriter såväl när det kommer till film som böcker, så det var med stor iver som jag matade in filmen och tryckte på Play. Till en början så går det ganska lugnt och fint, men i det här fallet så gör det inte så mycket då det finns en hel del saker från James barndom som behöver tas upp för att man ska få en viss aning om varför och hur han gör saker senare i livet. Något som jag förvånar mig är att man har valt att bryta den så kallade “fjärde väggen” i filmen, vilket jag inte kan påminna mig är allt för vanligt i dramatiska berättelser, utan mer i komiska filmer.

Historien i sig är intressant och det är inte utan att det känns lite som Black Power film då den delen tas upp, visserligen kanske inte samma utsträckning som andra filmer, men det finns där och naggar på och gör sig påmind om hur livet var som färgad under större delar av 1900-talet. När eftertexterna börjar rulla så känns det lite si så där, visst var det bra, men blev tyvärr inte mer än. Personligen så tyckte jag att slutet av filmen var så där, när man blandar ihop de olika versionerna av James och låter de efterfölja varandra, likaså brukar det var mer fakta som presenteras under tiden som eftertexterna rullar, vilket jag personligen fann en aningens irriterande.