Game Night

I nya actionkomedin GAME NIGHT får vi följa Max (Jason Bateman) och Annie (Rachel McAdams) vars par-spelkvällar intensifieras något när Max karismatiska bror Brooks (Kyle Chandler) ordnar en mordgåtefest, full av falska brottslingar och poliser. Plötsligt blir Brooks kidnappad, men det är ju bara en del av spelet... Eller? När de sex extremt tävlingsinriktade spelarna ska lösa fallet, inser de ganska snart att varken spelet, eller Brooks, är vad de trott från början. Under en kaosartad natt tappar de helt kontrollen och utan några regler eller en aning om vilka de andra spelarna är, kan det bli den roligaste kvällen de någonsin varit med om... eller bara "game over".

"En lyckad spelkväll"

När man kollar på de senaste åren med komedifilmer som har en mellan till högbudget (studiofilmerna). Så har de inte varit något som varit direkt bra eller stuckit ut. Det är mest inom humorn och karaktärer som filmerna har haft svårt att göra bra. Och där av har de resulterat i att många komedifilmer inte varit särskilt bra. Men Game Night är en film som lyckas leverera de bra bitarna och ger oss en bra komedifilm rent skrattmässigt.

Jag har alltid sagt att göra recensioner på en bra komedifilm som får en att skratta, är svårast. För där är så lite man kan säga. Jag kan inte gå in i djupet och detaljrikt berätta skämten, för de förstör hela filmen. Dessutom blir det mindre roligare i textformat. Sen blir det oftast repetition av att man säger “den var rolig”. Men jag kan ge lite förklaringar till vad som gör att filmen också är bra utöver den välgjorda humorn.

Jason Bateman och Rachel McAdams är väldigt bra som ett giftpar. De har en väldigt bra kemi och man köper detta paret och finner de gulliga tillsammans. Men filmen fokuserar även på de andra paren som deltar i spelet och även de är bra skrivna. De är inte en karaktär som inte tillför något utan alla spelar en roll (no pun intended). Jesse Plemons är den som sticker ut mest. Genom att spela den udda märkliga typen i filmen, men han gör det så satans bra. Han tillför mycket av komedin.

Filmen har en visuell stil till sig också, vilket jag tycker hjälper den att sticka ut också. Detta hade lätt kunnat göras som en standard komedifilm med bra humor och bra karaktärer och det hade funkat bra ändå. Men John Francis Daley och Jonathan Goldstein sätter en snygg visuell stil på filmen som jag gillade. Där är snygga kameravinklar, det är modellhus när den visar villaområdet ovanifrån, där är en lång tagning under en jaktscen involverat ett ägg. Små bitar även när några försöker öppna en låst dörr utifrån hur kameran vrider på sig med låset. Det är små detaljer, men det är sådant som gör att filmen får en viss känsla till sig. Vilket jag uppskattade en hel del.

Där är en twist mot slutet. Som många av dessa typer av filmer har. Den är lite uppenbar, men det är en jag ändå kan köpa och godkänna. Vad som däremot händer efter twisten är där filmen är som svagast. Det blir lite för actionfyllt och generiskt och där filmen tappade mig. Den bjuder dock fortfarande på sin humor, vilket den aldrig förlorar under filmens gång.

I sin helhet är Game Night en film som lyckas leverera en bra komedifilm som får en att skratta. Även karaktärerna är bra skrivna och inga som man stör sig på, även ifall där är en idiot i gruppen så får han en att skratta också. Även stilen och en visuell look som filmen har får den att få den där lilla extra kicken att sticka ut. Konceptet (handlingen) är också en bra idé som filmskaparna lyckas att etablera och utveckla under filmens gång. De sista 15 minuterna är filmens svaga punkt då den blir mer av den generiska komedifilmen och fylld med mer action bitar. Men för en film som är så pass mainstream och lyckas hålla en humor nivå hela vägen ut bland dagens filmer. Har man lyckats i mina ögon. Game Night är underhållning som många par där ute kommer finna nöje hos.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Game Night du också!