Frankenweenie

Tim Burton presenterar en annorlunda men hjärtevärmande historia om en pojke och hans hund.

Efter att helt oväntat ha förlorat sin älskade hund Sparky bestämmer sig unga Victor för att använda vetenskapens krafter och återuppväcka sin bäste vän - med bara några små förändringar. Han försöker gömma sin hemmagjorda skapelse, men när Sparky smiter ut så inser Victors klasskamrater, lärare, ja hela staden att det kan innebära monstruösa problem att ta vetenskapen i egna händer.

"Inget för de yngsta "

Det är i svartvitt. Det handlar om en pojke som förlorar sin älskade hund tillika bästa vän. Han syr ihop hunden, vilket gör att den ser lite smått grotesk ut och ibland lossnar en kroppsdel från den. Det handlar även om hur fel det kan gå när man leker med vetenskapen.

Jag tror man rätt snart förstår att detta inte är en vanlig Disney-film, och det är absolut inget för den yngsta publiken. Det är mörkt, sorgligt och faktiskt lite läskigt emellanåt. Kanske inte för en vuxen, men jag för 15 år sedan hade förmodligen blivit illa berörd av den här filmen. Nu blev jag visserligen påverkad till en viss grad ändå, även om jag inte blev rädd utan snarare fällde en tår, då föräldrarna tröstar pojken med massa fina ord om hans vän och jag själv förlorade ett älskat djur för inte så länge sedan.

Trots att filmen behandlar ett svårt ämne och känns mörk i sin helhet (nåja, mörk för att vara Disney/barnfilm) så har den sina glimtar. Att det är Tim Burton som stått för regin lyser igenom överallt, han är mästaren på att berätta en tragisk historia med glimten i ögat utan att filmen förlorar varken humor eller allvar.