Faran från skyn

En natt hör en gammal man ett högt ljud från skogen, och beger sig för att undersöka saken. Det han får syn på är något som ser ut att vara en meteorit modell mindre. Då stenen öppnar sig visar sig en slemmig klump som mannen inte tycker ser alltför skrämmande ut. Vad mannen inte vet är att han har att göra med en människoätande slemklump!

"Välgjord och imponerande för dess tid"

Faran från skyn eller The Blob som är dess originaltitel är en 50-tals sci-fi skräckfilm. Många gånger personer hör eller tänker på just 50-talets sci-fi filmer är det oftast lågbudget, campy filmer. Vilket gör att de brukar ibland få dåliga rykten omkring sig bland den generella publiken. Men faktum är så finns där riktigt bra 50-tals sci-fi filmer så som The Day the Earth Stood Still, War of the Worlds, The Fly, Invasion of the Body Snatchers, Creature from the Black Lagoon, Forbidden Planet även Them! som handlar om gigantiska myror är en välgjord och bra en. The Blob bör även räknas med i den mixen i min åsikt, då detta är en väldigt bra film. Vad som blir mer imponerande när man tänker efter, är budgeten på filmen var inte så hög jämfört med många andra jag precis listade.

Med en budget på 240 000 dollar tjänade filmen in 4 miljoner dollar redan när den kom ut i 1958 vilket är imponerande. Vilket gör att effekterna imponeras ännu mer. The Blob monstret är precis vad det låter som, en enda blob monster (gelé) som rör sig i den lilla staden filmen utspelar sig i. Ingenting stoppar den och den blir bara större och större. Effekterna som användes för att skapa The Blob existerar än idag och har inte torkat ut. Den har varit på display på diverse museum och konvent och även visas upp i den årliga Blob festivalen som äger rum i Phoenixville, Pensylvania där filmen visas upp och man kan även vara med i den klassiska scenen där alla springer ut ur biografen och skriker. Så filmen har definitivt fans där ute, men det bör inte anses som en kultfilm då filmen som sagt redan var en succé när den kom ut.

Vad som gör att jag gillar filmen är idén att utspela sig i en liten stad där alla känner alla. Från börjar när Steve McQueen berättar om monstret tror ingen honom, men allt eftersom så börjar staden och dess invånare fatta att någonting är fel och de alla ställer upp och hjälper varandra i slutet för att stoppa monstret. Det är en simpel idé, men med 50-tals känslan känns allting som en egen liten tidskapsel. En tid då alla ställde upp för varandra och alla kände alla i den lilla staden där inte mycket händer till vardags.

Även idén att ha ett monster i form utav en blob är också unik för dess tid. Idag har vi sett flertals sådana monster, framför allt i tecknade barnserier. Men när man tänker på typiska sci-fi monster är inte en blob direkt det första som dyker upp i ens huvud. Så idén att denna mördarmaskin som inte kan stoppas och bara kravlar rundor skapar till en kuslig stämning om man är i rätt humör.

Steven McQueen spelar huvudrollen och ska spela en tonåring. Det märks ganska tydligt att han inte är i den åldern och det blir lite fel när man ser honom hemma med sina föräldrar och han försöker sova för att sedan sticka ut genom fönstret. Nästan alla skådespelarna som spelar tonåringar ser och är äldre ut än vad de egentligen är. Det är Grease över det lite grann. Men kan man bortse det så kommer man få en härlig Steve McQueen i huvudrollen (som gick under namnet Steven McQueen). Även ifall han inte är så cool här, så är han i vart fall sympatisk och vi förstår hans frustration när ingen av de vuxna lyssnar på honom för vi vet att han talar sanning.

I sin helhet är The Blob en underbar härlig liten tidskapsel till det härliga goda 50-talet. Men det är ingen dålig lågbudget sci-fi film utan en som imponerar med tanke på dess budget. Även idén att allting utspelar sig under en natt och att den lilla staden som The Blob attackerar gör så att invånarna börjar samarbeta för att döda den gör det hela mer underhållande. Vi lär känna dess invånare under en natt på en kort tid och det skapar en mer personlig känsla medan man tittar på filmen. Effekterna håller fortfarande än idag också. Samtidigt har man en schyst och härlig Steve McQueen i huvudrollen så där är inte så mycket att klaga på alls.