Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott

Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott är den andra av totalt fem filmer från J.K Rowlings magiska värld. I slutet av den första filmen blev den ondskefulle trollkarlen Gellert Grindelwald (Johnny Depp) med hjälp av Newt Scamander (Eddie Redmayne) tillfångatagen av den amerikanska magi-kongressen MACUSA. Men Grindelwald lyckas undkomma arresten och har bestämt sig för att samla anhängare som inte får veta sanningen om hans egentliga agenda: att uppfostra renblodstrollkarler till att styra över alla icke-magiska varelser. I ett försök att hindra Grindelwalds planer, tar Albus Dumbledore (Jude Law) hjälp av sin tidigare elev Newt Scamander, som går med på att hjälpa till - ovetandes om vilka faror som väntar…I ett försök att hindra Grindelwalds planer, tar Albus Dumbledore (Jude Law) hjälp av sin tidigare elev Newt Scamander, som går med på att hjälpa till - ovetandes om vilka faror som väntar... Såväl kärlek som lojalitet testas, även hos trogna vänner och inom familjer, i en alltmer uppdelad värld.

"Det största brottet är hur tråkig den är"

Två år har gått sedan vi såg den första Fantastic Beasts filmen. Jag var inte så hypad på den då Harry Potter filmerna är något jag med åren växte ifrån. Där var en tid i mitt liv då det var lika stort som Sagan om Ringen och Star Wars, men med åren och runt omkring när femman kom ut så tappa jag lite för filmerna. Men i efterhand har jag sett alla (minst två gånger) och tycker det är en mysig, härlig och bra filmserie. Men jag kunde inte bry mig så mycket om själva mytologin som J.K. Rowling har skapat idag och ser mer filmerna lite från ett nostalgiskt perspektiv och som underhållning. Därför brydde jag mig inte så mycket när första Fantastic Beasts kom ut och efteråt så gav den inte mig så mycket. Jag tyckte verken den var bra eller dålig. Som jag säger till alla mina vänner, det är mellanmjölk.

Nu har uppföljaren kommit ut två år senare och det märks att J.K. Rowling har planer för flera filmer i denna serien. Det är planerat 5 stycken totalt och med denna känns det väldigt tydligt. Medan första filmen fortfarande kan stå på egna ben som sin egna lilla film, är detta 100% en filler film som enbart finns för att bygga upp kommande saker i de andra filmerna. Det är expositionsdialoger på expositionsdialoger på expositionsdialoger i 134 minuter. Karaktärerna har inte en enda stund där de pratar normalt, utan allting är någon form av förklarande. Där är en scen där de bokstavligen talat går från en förklarande berättelse till den andre inom loppet av 10 sekunder.

David Yates återvänder till regissörsstolen och har regisserat alla filmerna sedan Harry Potter och Fenixorden. Hans regi har en distinkt stil och är en jag inte är något stort fan av. Det kanske funkar mer i någon form av thriller film men för mig funkar det inte när det är en film om magi. Alla filmerna är ganska så daskiga och har en ful brunfärgskala till sig eller är väldigt mörka och gråa. Det är verkligen inget som tilltalar mig och inget som skriker magi och fantasy. En del gillar denna stilen, men jag har aldrig varit ett fan av den i dessa filmerna. För när jag tänker magi tänker jag mer färgglatt eller mer lekfullt. Men allting här är mer grundat i verkliga livet och då försvinner en del av magin känslan tycker jag. Eller så är det för att de första Harry Potter filmerna så är de barn, där av en mer färggrann stil och syn på allting. Men jag har alltid associerat magi mer till de mindre än till de vuxna, inte för att vuxna ej ska njutas av det. Men det känns som att när man kollar på magi är det oftast från ett barns perspektiv vi ser det ifrån.

Skådespelarna gör sitt bästa, men det hjälper inte att karaktärerna inte får något att göra. Det enda de göra är att förklara saker och går från en plats till den andre för att de måste fixa en grej. Jag gillade inte Eddie Redmayne som Newt då jag tycker Newt är en ganska så tråkig huvudperson att följa. Det hjälper inte att han hela tiden är uttryckslös och ger nästan noll känslor till det som händer runt omkring honom.

Nu kommer en spoiler från första Fantastic Beasts ifall ni inte har sett den, men i slutet av den så raderar Newt Jacobs minne. Jacob är då en människa som följer med Newt på hans äventyr och för att han inte ska skvallra över magin han bevittnat raderas hans minne. Så när han skulle vara med i denna filmen undrade jag hur och varför han behövde komma tillbaka och hur de tar bort minnes raderingen. Saken är den att filmen inte ens har en bra förklaring till det så de säger bara rakt ut att han aldrig förlorade minnet då det bara funkade om man hade dåliga minnen, där Jacob säger han aldrig har några dåliga minnen. Har nog aldrig hört på maken av latare ursäkt att få tillbaka en karaktär i en film.

Där är få bra saker med filmen. Jag tycker främst att Jude Law som en ung Dumbledore var det bästa med filmen. Han lyckades sälja mig i rollen som den unga kända trollkarlen och varje gång han var framför kameran fick filmen lite av den där gnistan och magin som gjorde Harry Potter filmerna speciella. Synd bara att han inte är med mer än max 15 minuter. Även Johnny Depp var helt okej i skurkrollen som Grindelwald. Dessvärre så är karaktären inte särskilt välskriven för en film som har skurknamnet i sin titel. Åter igen är det mesta uppbyggnad för kommande filmer. Det märks dock att Johnny Depp kan ha potential att få utvecklas i rollen och när man fått karaktären bättre välskriven så tror jag han är rätt för rollen. Jag fick också ett leende på läpparna när vi ser Hogwarts och den klassiska Harry Potter musiken spelas. Då fick jag lite nostalgikick faktiskt.

Där är även en twist i filmen som jag tror en del ingrodda fans kommer reagera negativt på. Jag vet att min ena vän jag såg den med var starkt emot detta valet i filmen då det går emot vad som tidigare sagts i andra skrifter i denna mytologi som J.K. Rowling skrivit tidigare. Jag själv som inte är så ingrodd i det brydde mig inte så mycket om twisten utan var mest glad att eftertexterna började rulla. Dock reagerade jag lite på åldersskillnaden som jag inte riktigt fick ihop.

I sin helhet är Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald nog den sämsta av alla filmer i Harry Potter universumet. Främst för att den absolut inte har något att tillföra att stå på egna ben. Det är 100% filler och uppbyggnad för kommande filmer i denna serie och vartenda karaktär antingen förklarar en massa saker eller ska till ett ställe för där är en annan person som måste förklara någonting. Det är bara det denna filmen består av, där är typ inte ens ett klimax. Dessutom gav David Yates regi inte mig så mycket då jag inte gillar hans visuella öga och användande av mörka färger som jag inte tycker passar in i dessa typer av filmer. Visst finns där små bra saker som Jude Law och Johnny Depp har potential i skurkrollen, bara de ger honom mer och utvecklar till kommande film. Men filmen begår det största brottet som en film om magi kan göra. Den tråkade ut mig…

Boka dina biljetter på SF Bio och se Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott du också!