Fanny och Alexander

Det är i början av 1900-talet. I en liten svensk stad får vi följa familjen Ekdahl som domineras av en rik och begåvad änka samt hennes tre söner. Oscar driver tillsammans med sin fru Emelie den lokala teatern. Paret har också två barn: Fanny och Alexander.Då Oscar drabbas av en tidig död, gifter sig hans änka med biskopen i staden och flyttar med barnen till hans spartanska och stränga hem. Ett helt nytt liv väntar Fanny och Alexander, och vi får följa dem och den övriga familjen genom sorg och glädje, ljus och mörker i Bergmans hyllade film.Fanny och Alexander är filmen som tog världen med storm. Den har vunnit otaliga priser som Oscar, Golden Globes, Guldbaggar, BAFTA Awards och pris vid filmfestivalen i Venedig.

"Ett djupt drama som går hem"

Jag har till min stora skam, bara sett två Ingmar Bergman filmer. Det Sjunde Inseglet också nu denna. Jag lovar det kommer bli fler i framtiden, jag har några stycken i filmsamlingen. Men i nuläget är det dessa två. Som också brukar vara de två filmer de flesta pratar om, när det kommer till hans filmer. Jag vill också tillägga att jag såg 5 timmars versionen. Alltså TV miniserie varianten. Som är den förlängda filmen. Som går att streama i skrivande stund på cmore. Nästa gång jag ser om den blir det filmversionen på 3 timmar för att kunna jämföra.

Fanny och Alexander är en sådan film som inte alls bör gå hem hos mig. Det är utdraget. Det är mycket mycket tung drama. Långa scener, och folk pratar konstant. Det är också kostymdrama. Jag säger inte att jag ogillar dessa aspekter på en film. Tvärtom så gillar jag långa scener, och bra dialoger brinner jag för. Men allting är väldigt teater när man ser denna filmen. Skådespelet är som en teater, handlingen är som en teater. Kameravinklarna och scenografin får det att kännas som en teater. Men fasen. Filmen har denna hypnotiska effekt på mig. Varje scen var som en trans, och jag föll in i det direkt.

Det kanske ligger något i hur Ingmar Bergman väljer att regissera sina skådespelare. För det blir att jag ändå sitter och är investerad i allting vad karaktärerna säger. Trots gammalsvenskan som också bör tillföra extra dryghet och tråkighet. Men allting bara klappar och jag fann mig själv verkligen gilla denna filmen.

Där är inte mycket att klinga på handlingen. Då den nästan är icke existerande. Men Ingmar Bergman väljer en annan riktning, och vi ser det från olika händelser i olika personers liv och perspektiv. I det stora hela är det Fanny och Alexanders mor och far, samt deras nya styvpappa som är fokuset. Men vi får även se saker och ting från andra karaktärer, och deras monologer. Och fasen om det inte är fascinerande ändå. Dock för att heta Fanny och Alexander är det inte de som är i fokus. Och är inte med så mycket som vissa andra. Fanny fick jag knappt bekanta mig med.

Julen i sig är främst de första två avsnitten (miniserien). Medan de andra två är under sommaren. Så för att verkligen detta ska funka som en julfilm kring juletid. Så tror jag långfilmen är ett bättre val, eller bara de två första avsnitten. Men då får man inget avslut som knyter ihop säcken. Men den där första halvan vid jul är ändå attans mysig. Det är inte konstigt man ser filmen listad på diverse jullistor. Då filmen ändå skapar en bra julstämning som definierar ”tjocka släkten”. Det är svårt att inte få någon form av julkänsla när man ser det.

I sin helhet är Fanny och Alexander en film som jag föll för. Med all mening är det oftast denna typen av filmer som jag har lite svårt för ibland. Men Ingmar Bergman vet hur man hanterar kameran, dialogerna, de långa scenerna. Samt en underbar scenografi av ingen mindre än Sven Nykvist. De långa monologerna sätter kanske en del till sömns. Men jag satt och var väldigt investerad i allting. Nästan som en slags hypnos, och blev investerad i allting. Med denna typen av drama är det för mig ett stort plus att den lyckas med det åt mig. Många av er har säkert redan sett den. Till de som inte har. Testa och se om det är något för er. Jag kan se att i dagens ögon att det kanske inte faller alla i smaken. Men jag är nyfiken att se hos vilka den går hem hos.