Exodus: Gods and Kings

Exodus: Gods and Kings är historien om en man som hade modet att utmana ett helt imperium. Det här spektakulära äventyret blåser nytt liv i berättelsen om Moses som trotsar farao Ramses och friger 600 000 slavar från Egypten och de dödliga plågor som härjar i landet.

"Hypad titel som inte riktigt lever upp till ryktet"

Berättelsen om hur Moses befriar sitt folk från det egyptiska slaveriet är utan tvekan en av bibelns mest tacksamma berättelser att återberätta. Med det i åtanke så finns det en viss risk även för en van och etablerad berättare så som Ridley Scott. Tittar man på tidigare skapelser från Scott så återfinns en personlig favorit, nämligen berättelsen om Gladiatorn Maximus Decimus Meridius, så självfallet så har jag hållit ett extra öga när det gäller vad Ridley Scott skapar, men när det annonserades att det var en berättelse från bibeln som skulle bli Scott-ifierad så blev jag en aningens tveksam då, den som tidigare sagt är en berättelserna från Bibeln som har fått en oerhörd spridning och med allt som folk känner igen sen tidigare så finns det alltid åsikter om hur saker ska tolkas och hur stor konstnärlig frihet man får ta sig och ändå passera någorlunda obemärkt.

Tittar man på själva filmen så är det vad man förväntar sig med en budget på 140 miljoner dollar, etablerade skådisar och med mastodontmästaren själv bakom rodret, men det är något som får det att känns lite så där, visst är det snygga effekter, och man känner sig skapligt underhållen men den där episka känslan som infann sig när jag såg Gladiator lyser med sin frånvaro och det är ju delvis den man är ute efter nu när man har vant sig. Som tidigare sagt så är berättelsen vida känd och personligen så avviker sig det som händer i filmen från det jag vill minnas och delvis så efterlämnar det sig frågetecken istället för att ge insikt i vad som händer. Sen så är jag väl inte överdrivet entusiastiskt över hur man väljer att berätta vad som när man ska korsa det Röda havet, men det är väl en smaksak antar jag. En trevlig överraskning  återfinns i form av att Aaron Paul (Breaking Bad) finns med i ett hörn som Joshua och får visa upp att han kan annat än att spela en “kokande loser”.