Euphoria

EUPHORIA är den kritikerrosade och prisbelönta Lisa Langseths engelskspråkiga debutfilm. Systrarna Ines och Emelie står inför en stor existentiell uppgörelse när livet plötsligt ställs på sin spets. Fullständig främmande för varandra och med olika livssanningar möts de och tar med oss på en resa i konflikt och försoning. Tillsammans spenderar de en avgörande tid under extraordinära omständigheter, allt på en plats som står för något större än oss själva. Euphoria berör livets ytterligheter i en känslomässig bergochdalbana. Värme och humor blandas med ilska och sorg. Filmen bjuder in till en kollision på randen av det moderna samhället. Den tar oss bortom föreställningen om vad vi strävar efter att vara. Istället konfronteras vi med vad vi i själva verket är.

"Två starka individer och ett sömnpiller"

Euphoria är den första engelsk talande filmen från svenska regissören Lisa Langseth. Här återförenas hon med Alicia Vikander, för tredje gången. Efter deras samarbete i “Till det som är vackert” och “Hotell”. Jag har inte sett den förstnämnda filmen, men “Hotell” är en film jag sett. Det var dock inte min typ av film, trots en del hyllningar från både kritiker och publik. Euphoria hamnar i samma mönster. Men jag vill verkligen ge cred åt Lisa Langseth som regissör. Även ifall filmen inte föll mig i smaken, så håller hon sig sann till sin stil. Och den typen av filmer hon brukar göra. För man kan verkligen märka av att Euphoria är regisserad av samma person bakom “Hotell”.

Handlingsmässigt tycker jag inte filmen sticker ut som särskilt originell. Jag känner av att jag sett detta gjorts förr, både inom film och TV. Att en person kommer till detta avskilda ställe, där de gör sitt bästa åt sina kunder. Och detta stället är här de väljer att avsluta sitt liv på. Jag vet inte om jag vill kalla det för en spoiler, då det nämns 10 minuter in i filmen. Enda stora skillnaden, är väl att där inte är någon mörk cynisk bakgrund till det hela. Som en twist av något slag, som det brukar annars vara. Men det känns nästan som det behövdes för att få mig engagerad. Men då hade jag bara tyckt det varit kliché, så jag är väl en envis person.

Jag fann aldrig filmen vara dramatisk, när den skulle vara dramatisk eller sorglig. Jag blev inte engagerad i karaktärerna, då sättet Lisa Langseth väljer att berätta historien på, är inte min kopp te. Det är denna långsamma stilen med många monologer med en tung deppig stämning över sig. Så jag blev ganska så trött överlag på filmen, nästan som en hypnotisk effekt där jag blev sömnig. Så för mig var där aldrig att filmen hade en riktig strukturering. Mer än att berätta en historia om en persons sista dagar och hennes kluvna relation till hennes syster.

Skådespelarna ger dock bra insatser. Med både Alicia Vikander och Eva Green som säljer trovärdiga insatser som två slitna systrar. Som har haft det bättre förr i sina dagar. Charles Dance bjuder på lite ljus i mörkret i form av lite humor. Även ifall jag aldrig riktigt skrattade åt hans saker. Så var han en trevlig presentation i filmen som ändå gav det där lilla extra.

Jag vill också ge cred åt Lisa Langseth som håller sig sann till sitt filmskapande. Med många svenska regissörer som gör sina amerikanska/engelska filmer. Förlorar de ibland sin touch och de som gjorde de unika i första taget. Men här känner man verkligen av Lisas känslan genom hela filmen och det känns verkligen som en av hennes filmer. Även ifall det inte är min typ av smak, så är det ändå något jag respekterar och gillar.

I sin helhet är Euphoria inte min typ av film. Den gav mig aldrig något större intryck vid verken de dramatiska stunderna, eller handlingen. Jag kände mig aldrig indragen eller engagerad hos karaktärerna och deras val i filmerna. Tyckte också det långsamma tempot filmen hade överlag inte var till min fördel (men jag är medveten om varför). Men jag måste ge skådespelarna cred åt trovärdiga och bra insatser. Jag uppskattar också att Lisa Langseth håller sig sann till sina rötter. Jag kommer hålla mig undan från denna filmen i framtiden. Men jag klandrar ingen ifall de finner något hos den och älskar den.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Euphoria du också!