Ernest – töntarnas konung

Världens idiot är tillbaka och denna gång lyckas han väcka ett uråldrigt ondskefullt troll som vill förgöra världen.

"En väldigt dum film man skrattar åt"

Ernest filmerna må vara ganska så okända här i Sverige, men i USA är karaktären rätt så populär. Efter att ha medverkat i ett antal reklamfilmer fick karaktären sin egen tv-serie och slutligen en hel filmserie. Fast filmerna är alla fristående från den andre så där är ingen specifik ordning man måste se dem i. Ernest spelas av Jim Varney som också gjorde rösten till Slinky i Toy Story 1 och 2. Jag har tidigare bara sett Ernest Saves Christmas och tyckte trots sin dumma humor ändå hade en viss mysighetsfaktor till sig och charm. Mycket tack vare Douglas Seale som jultomten som jag fortfarande anser är en av de bästa jultomtarna porträttad på film.

I denna Ernest film, råkar Ernest släppa fri ett troll som legat under en förtrollning i många år. När trollet väcks till liv så går den amok i staden och förvandlar alla barnen till trädockor. Det är upp till Ernest att rädda dagen och staden från det hemska trollet innan den hinner tillkalla fler troll.

Det är en barnslig handling och det är väldigt dumt genom hela filmen. Men det är också för småbarn, men även då känner jag att barn hellre sätter på något läskigare. Det enda är ifall barnet verkligen älskar eller har någon form av nostalgi för Ernest karaktären. Samtidigt så bjuds det ändå på härlig atmosfär och där är definitivt en Halloween känsla i filmen. Men jag kan heller inte undgå att jag satt under hela filmen och skrattade över hur dåligt mycket av filmen var. Medan “Ernest Saves Christmas” ändå hade en viss nertoning till sig. Så går verkligen denna all-in och kör på sin fulla originaltitel “Ernest Scares Stupid”, specifikt det sista ordet.

Makeupen, designen och effekterna på trollen är faktiskt över förväntan. Med en sådan här film förväntar man sig halvdant jobb på den fronten, men jag blev faktiskt smått överraskad över hur bra trollet verkligen såg ut. Även i slutet när flera troll kommer in i bilden så är det olika design på alla, så de ser olika ut.

Trollets svaghet är mjölk, något tittaren listar ut i ett tidigt skede. Men när Ernest får reda på vad trollets svaghet är en timme in i filmen, så ser han ordet “M I .. K” och kan inte fylla i resten som vilken annan person hade gjort. I all hast återvänder han medan trollet attackerar skolan och kommer med en burk “MIAK” vilket är någon form av bulgarisk grej. Skämtet är så dumt att jag inte kan hjälpa att skratta åt något så random. Undrar hur Miak egentligen smakar…

I sin helhet är Ernest Scared Stupid en film som lever upp till dess titel, genom att vara väldigt dum. Mycket är väldigt förutsägbart och barnen beter sig som vilken stereotyp i en 90-tals film beter sig. Dock medger jag att även jag skratta åt filmens dumma och löjliga handling och överlag hur allting presenteras. Dock gillar jag designen på trollet och hur kreativa de blir mot slutet med de olika designerna. En sådan här film bör inte ha denna typen av ansträngning när det kommer till den fronten. Även ifall Halloween känslan ändå dyker fram så kan jag inte rekommendera detta åt barn då där är bättre barnfilmer som blandar skräck och Halloween bättre än detta.