En obekväm sanning

Mänskligheten sitter på en tickande bomb. Om det som majoriteten av världens klimatforskare hävdar är riktigt, har vi bara tio år på oss att förhindra den katastrof som hotar jorden. Vår planet står inför en klimatförändring av gigantiska mått, som inom en nära framtid innebär extrema väderomsvängningar med översvämningar, torka, stormar och epidemier som följd.

Denna hotande katastrof är orsakad av oss själva. Detta är en berättelse om en människas beslut att göra något åt saken. Personen i fråga är ingen annan än f.d. vice presidenten Al Gore, som efter sitt nederlag i presidentvalet 2000, ägnat sitt liv åt att slå hål på den mytbildningen och de missuppfattningar om omger begreppet global warming.

"En utav modern tids absolut viktigaste dokumentärer!"

Jag vet, du vet, de allra flesta vet att polarisarna håller på att smälta “as we speak” till följd utav vårt moderna levande, och gör vi inget åt detta NU så kommer världsbilden att ändras dramatiskt och med stor sannolikhet så kommer det inte att finnas någon beboelig planet för kommande generationer om vi fortsätter i samma tak som vi har gjort under hela 1900- och 2000-talet. Det här brandtalet/informationen har vi hört tidigare och förhoppningsvis så är majoriteten väl medvetna om vad som måste göras för att se till att förhindra att den globala uppvärmningen fortsätter. Nu när den svenska regeringen i dagarna har lagt fram ett förslag om att visa dieselbilar ska mer eller mindre portas från svenska städer samt att det idag faktiskt är Earth Hour här i Sverige, så kände jag att det var hög tid att prata om denna oerhört viktiga dokumentären som belyser en av vår tids absolut viktigaste, om inte DEN viktigaste frågan, nämligen miljön och den globala uppvärmningen.

Ni som följt mig ett tag vet om att jag är en riktig liten sucker för verklighetsbaserade verk, dokumentärer och biografier. Trots det så tog det mig en bra stund innan jag faktiskt tog mig tiden att sätta mig ner för att se denna moderna klassiker. Men när jag väl tog mig tid så är det nästan så att jag känner mig lite dum då den levererar en sånt kraftfull slag i magen att man man vill ändra på sitt beteende efter att man har sett filmen. Filmen börjar med att man får följa med till den bäck/å som rinner alldeles intill Al Gores familjehem och trots att filmen har mer en ett decennium på nacken så infinner det sig en sån där härlig myskänsla och det hela blir ju inte direkt värre av att man faktiskt blir “hembjuden” till gården och dess omgivning och får som en egen liten visning utav vart Al Gore växte upp och vart han delvis formades till den mannen han trots allt är idag.

Stundvis finns det mindre fördelaktiga inslag i dokumentären alternativt att jag inte riktigt ser meningen i varför just detta berättas i filmen, mest så tänker jag på hur Gore berättar som sin syster och vad som hände henne och hur det i sin tur påverkade familjen, vilket i sig självfallet är fruktansvärt på alla sätt och kan vara intressant att veta om man tittade på en film om Al Gore och hans familj, men det gör man inte riktigt och således så känns det lite off, men vem vet, det kanske är tillför att man ska få sig en liten “mentalbensträckare” mellan all information som han förser oss med under filmens gång. I grund och botten så är/var “An Inconvenient Truth” till och börja med en föreläsning som man sedan tog och filmade och lade till arkivbilder, intervjuer med mera för att fylla ut det hela till att bli en dokumentär och inte en “föreläsningsvideo”.

En annan sak som känns lite snopet är att efter att man har fått detta enorma brandtal levererat från Al Gore och man se bevis efter bevis på hur vårt moderna leverne har påverkat jorden, så förväntade åtminstone jag mig att man i slutet skulle presentera olika förslag på ändringar som man som individ kan göra, och visserligen så får man såna men de känns få ordiga, väldigt diffusa och så är det invävda i eftertexterna vilket jag tycker är synd då, det skulle behövas en egen sektion med informationen så att det är lätt att ta till sig och inte blir störd av annan information, i det här fallet eftertexterna. Det är inte rättvist varken för människorna bakom filmen som presenteras i eftertexten eller för den delen för informationen.