Elda – Saves The World

Spelbeskrivning

The sun-people have decided to stop providing our planet with light. You play as a rebel sun-person who is on a mission to save earth. When you walk around you light up the ground and give life to flowers. You need to get to end of the level where you have your skateboard so you can keep moving to the next area.

"Sockersöt svenskt indie överraskar!"

Så var det äntligen dags för oss på GN att ge oss i kast och testa ett mobilspel, och inte vilket som helst heller, utan det svenska indie-utvecklade spelet “Elda – Saves The World”, där man spelar den söta lilla gröna varelsen Elda som kommer till jorden för att sprida ljus och värme då dom som styr solen har abrupt bestämt att stänga av solen och dess livsviktiga strålar till jorden!

Vid första anblick så känns allt relativt enkelt, utan att för delen vara något negativt! Man möts efter intro och banväljaren av en totalt fyra stycken knappar i underkant på skärmen, vänster- och högerpil, dash och hoppknapp. Mer än så behövs inte, förutom en rejäl knippe med tålamod då en del moment inte är rent tekniskt svåra att utföra utan det handlar mer om att tajma in hopp, och med de få mina korvar till fingrar att hitta rätt “knapp” att trycka på. (Men det är ju trots allt inte så mycket spelets “fel” som själva mediet att att använda sig av “icke-existerande” touch knappar, där man måste förlita sig på muskelminne istället för taktila feedback från huden.)

Men när jag väl ändå lyckas kommer ihåg på ett ungefär vart knapparna sitter på skärmen så faller sig det mesta logiskt och rent tekniskt är det en mindre grafikbugg som yttrar sig när man kommer till ett reglage som ska aktiveras för att i sin tur aktivera ett tidigare stelt och stumt objekt i spelet. Med med tanken på att det är ett indiespel som med största sannolikhet inte haft någon budget, utan varit ett hjärteprojekt där man faktiskt har lagt ner tid, hjärta och engagemang i spelet. Om man fick önska så skulle det vara trevligt med lite fler banor, men med tanke på att det som sagt är ett indiespel (som dessutom både finns till Android och iOS!) så kan det komma med tiden, då skaparna med största sannolikhet har annat för sig om dagarna, men en kan alltid hoppas! Fram tills dess så får jag spendera mer tid med de underbart söta girafferna och de bevingade hajarna!(?)

Screenshots