El Camino Christmas

Vid ett rån mot en alkoholbutik på julafton tvingas en grupp främlingar barrikadera sig i butiken, och medan de väntar anförtror de varandra sina största hemligheter.

"Sandig jul"

Man kan säga mycket om dåliga filmer. Man kan säga mycket om bra filmer. Men man har inte så mycket att säga om sådär filmer. För de är bara sådär. De gör aldrig tillräckligt mycket för att bli bra. Men de är aldrig tillräckligt amatörmässiga för att bli dåliga. De ligger alltid där i mitten och grubblar. “El Camino Christmas” är en av de filmerna. Den är sådär. Den är inte särskilt unik eller speciell. Men den är heller inte dålig eller något jag blir förbannad på.

Handlingen är ganska så simpel. Ett gäng personer är gisslan i en butik på julafton i Texas, och polisen är utanför. Det är något man sett förr, men kanske inte något som utspelat sig vid juletid. Men den använder inte julen till sin starkaste sida. Vilket gör att filmen aldrig känns unik. Det blir en i gänget, utav filmerna i samma subgenre.

Den är inte särskilt spännande heller. De tar filmen 35 minuter innan de väl hamnar i butiken och gissel situationen. Vilket jag tycker är för lång tid. Innan dess är filmen ganska så ointressant. Jag förstår vad regissören försöker göra. Bygga upp karaktärerna inför deras öden och när de alla träffas på samma ställe. Problemet är att karaktärerna aldrig är så intressanta eller väl uppbyggda. Scenariot är inte uppbyggt bra, och karaktärerna är karaktärer vi känner igen och sett förr. Liksom det tar inte en Sherlock Holmes att gissa ut vem Tim Allen verkligen är i filmen.

När gisslandramat väl inträffar är filmen okej, men det tar aldrig riktigt fart. Det blir sällan spännande, och man kan på ett ungefär lista ut hur det slutar. Det känns som att de hade hur lätt som helst, kommit ur hela denna situationen. Men såklart kan man inte ha en 45 minuter lång film. Där av blir det lite ologiska saker karaktärerna gör. Men det får man väl ta. Jag önska jag var mer engagerad, men det var jag aldrig med denna filmen.

Men med allt detta sagt. Så är där få saker som är bra. Humorn var bättre än jag trodde. Jag förväntade mig noll skratt. Men där är några skämt som ändå gick hem hos mig. Men jag kan inte direkt påstå det var en renodlad komedi för mig. Men några få skratt lyckades filmen få ur mig, vilket är mer än jag trodde. Även Tim Allen gör en bra insats skådespelarmässigt. Han är helt klart den bästa utav alla ur rollistan. Tycker han har en fin scen mot slutet av filmen, även ifall man ifrågasätter lite logiken bakom hans handlingar. Även Kurtwood Smith är bra, och kul att se honom igen.

I sin helhet är El Camino Christmas ungefär det man förväntar sig. Inget nytt att tillföra. Trots att den utspelar sig kring jul, vilket är något intressant för gisslandramat subgenren. Gör den inget särskilt unikt med det hela. Den blir aldrig spännande, och tar för lång tid innan dramat i butiken väl inträffar. Karaktärerna är aldrig tillräckligt välskrivna eller intressanta för att bygga upp dem i första akten. Vilket gör att filmen bli lite seg fram tills andra akten. När dramat väl inträffar är den okej, men inget märkvärdigt. Med få bra insatser från Tim Allen och Kurtwood Smith. Så är detta inget jag direkt kommer minnas till nästa jul. Den är verken bra eller dålig. Den bara är där.