Ego

För 25-årige Sebastian handlar allt om yta och utseende. Livet är fyllt av party, pengar och one-night stands. Han har aldrig utmanat sig själv, vare sig det gäller drömmen om en musikkarriär eller kanske framförallt den riktiga kärleken.

När allt går som bäst i hans ytliga liv råkar han ut för en olycka som leder till att han blir blind. En helt ny värld öppnar sig, eller rättare sagt stänger sig.När han ser allt i svart så kliver den personliga assistenten Mia in i hans liv, en tjej han i vanliga fall inte skulle ägna någon som helst uppmärksamhet. Hon blir den första som lyckas öppna hans ögon för det som är viktigt i livet, men när Sebastian upptäcker att Mia inte är den han egentligen trodde får ytligheten en helt annan mening.

"Ovanligt bra för att vara svenskt"

Jag har aldrig varit mycket för svensk film. Jag tycker att det är mycket krystade dialoger och allt som oftast dåligt skådespelande. Eller kanske inte dåligt, men långt ifrån den hollywoodkvalitet man blivit bortskämd med. Dessutom har svensk film ofta bara en bråkdel av de stora filmernas budget vilket självklart påverkar hur bra en film kan bli.

Denna film utgör dock ett välkommet undantag. Den må fortfarande ha en den tvivelaktiga skådespelarinsatser/dåligt skrivna repliker, men själva feelingen i filmen gör att jag kan ha överseende med det. Jag påstår inte att det är ett mästerverk utan dess like nu, men det är en mysig film om vad som är äkta och som betyder något.  Dock så är den relativt förutsägbar, men inte på ett tråkigt sätt, det är snarare så att man anar vad som kommer bli slutprodukten, men inte vägen dit.