Dunkirk

Christopher Nolan är tillbaka med ännu en storslagen film! DUNKIRK är berättelsen om de hundratusentals brittiska och allierade trupper som blir invaderade och omringade på stranden vid Dunkerque av fientliga styrkor under andra världskriget.

"Gör inte sin historia om Dunkirk rättvisa"

Dunkirk är berättelsen om hur många civila britter hjälper omringade soldater att ta sig hem från hamnstaden Dunkirk i norra Frankrike under andra världskriget. Jag har läst mycket om andra världskriget och om många av dom stora slagen och händelserna då jag tycker krigshistoria är intressant. Krigsfilmer blir därmed något som tilltalar.

Christopher Nolan förmedlar för all del en väldigt vacker berättelse med kulisser som heter duga. Det här är mycket snyggt filmat. Flygscenerna med bland annat gamla spitfires är brutalt välgjorda. Dessa ger en bättre inblick i hur det var att flyga dessa plåttunnor under kriget än många andra krigsfilmer. Man lyckas även att få fram den här riktigt uppgivna känslan som måste ha infunnit sig hos många av soldaterna i Dunkirk när dom fick veta att ville dom överleva så gällde det att hitta plats på en båt. Vad man däremot inte lyckas med är att få med djupet i historien, bredden av vad som faktiskt hände i Dunkirk.

Nolan har valt att visa berättelsen i en icke kronologisk ordning, vilket inte hjälper. Det blir smått rörigt till en början, även om man snabbt är på banan. Jag förstår inte alls varför man valt att visa det så. Det ger liksom inget till filmens berättande.

Att man inte får med djupet gör att jag känner mig kluven inför Dunkirk. Det är som sagt i stora delar en mycket välgjord film, men som berättar en mikroskopisk del av historien, utan att bjuda upp till verkligheten. Att man inte använder sig av några riktiga karaktärer eller starka skådespelare i filmen för att istället lyfta berättelsen blir ett misstag när man inte får denna bredd. Vi får egentligen inte vet speciellt mycket om någon av personerna i filmen. Det gör att medkänslan eller tycket för vissa karaktärer helt uteblir. Det blir med andra ord svårt att skapa en känslomässig koppling till mig som tittar.