Downsizing

DOWNSIZING föreställer sig en värld där norska forskare, som en lösning på planetens överbefolkning, uppfinner ett sätt att krympa människor till en dryg decimeters längd och därpå föreslår en 200-årig global övergång från stort till smått. I en miniatyrvärld räcker pengarna längre, och drömmen om ett bättre liv lockar medelklassmannen Paul Safranek (Matt Damon) och hans fru Audrey (Kristen Wiig) att ge upp sina stressiga liv i Omaha för att istället starta ett nytt miniliv. Ett val som leder till många spännande äventyr.

"En liten film med ett stort budskap"

Alexander Payne brukar oftast ge oss något unikt och speciellt. Även ifall det går flera år mellan filmerna. Så kan man alltid förvänta sig en unik tagning på det simpla livet. Den här gången blir det samhälle och politisk satir. Ett experiment att förminska folk genom att rädda miljön och överbefolkningen. Det ligger många samhällskommentarer i undertonerna längs filmens gång, och bara med den komiska vinkeln Alexander Payne brukar ha. Så får vi en av de mer intressanta filmerna från detta året. Fast inte utan dess brister, tyvärr.

Största bristen jag har med filmen, är att Alexander Payne kommer fram med viktiga små poäng. Men det blir inte mer än så. Det blir små kommentarer på diverse saker, men inget som får en fullständig slutpoäng. Jag började undra ett tag hur och vart filmen skulle sluta. Och när eftertexterna började rulla, satt jag mest och funderade vad det hela kom fram till. Som små bitar får filmen fram sin poäng. Men i det stora hela, och som helhet blir det mer en “jaha” känsla.

Jag tycker också att karaktären Paul (Matt Damon) inte var så värst intressant som huvudperson att följa. Matt Damon gör ett bra jobb skådespelarmässigt. Men karaktären tyckte jag aldrig var tillräckligt stark för att leda filmen. Däremot var sidokaraktärerna betydligt mer intressanta. Speciellt Dusan Mirkovic (Christoph Waltz) och Ngoc Lan Tran (Hong Chau). Ngoc Lan Tran som för övrigt är en nykomling i mina ögon, gör en väldigt bra insats. Hennes karaktär är den som växer mest hos tittaren, och den jag var mest intresserad av.

Komedin fungerade väl, även ifall jag inte kan säga det är skrattfest. Men där var ändå tillräckligt för att ändå kalla det komedi. Fast med ett gott budskap bakom sig. Även effekterna var trovärdiga. Tydligen ska inspelningen redan varit klar vid 2016, men efterproduktionen tog nästan ett helt år. Vilket visar, då effekterna med de små gentemot de stora var väldigt välgjort. Det var trovärdigt. Visuellt är den också härlig att kolla på. Allt från hur stället där de små bor ser ut, till de norska bergen och floderna. Filmen bjuder även mer för ögat än bara sitt budskap.

Självklart går även filmen djupare in på varför folk minskar sig själva. Från början är det att man räddar miljön. Men till slut handlar allt om pengar. Och hur den vanliga Svensson familjen, kan bo som rikemansfolk om de förminskar sig själva. Då pengarna man äger blir mer värda i det lilla formatet. Vilket också är en annan bra riktning och samhälle budskap som Alexander Payne bjuder på. För han gestaltar inte det som om det vore fantasi. Han gestaltar det som om det vore på riktigt, och hur det hade varit om uppfinningen fanns i verkligheten. Även kul att se Rolf Lassgård i sin första amerikanska film.

I sin helhet är Downsizing en underhållande och upplyftande film om många saker. Allt från miljön, samhället och överbefolkningen. Så gör Alexander Payne en lyckad komisk satir på det hela. Han behandlar det inte som fantasi, utan som verklighet. Tyvärr så blir det småbitar av det hela, och det blir ingen fullständig slutkommentar på det stora hela. Det liksom bara slutar utan att det känns som man fått hela måltiden. Trots sin långa längd på 135 minuter. Även Paul var inte så värst intressant huvudperson att följa. Men tack vare rika sidokaraktärer (speciellt Christoph Waltz och Ngoc Lan Tran). Så lyfts filmen av dessa, som hjälper föra filmen framåt. Även effekterna är trovärdiga, och det visuella är vackert det med. Trots sin brist i berättandet som helhet, lyckas ändå Downsizing få fram ett budskap. Det är en av de mer intressanta filmerna från detta året. Även ifall den inte riktigt når enda vägen fullt ut.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Downsizing du också!