Det hände en natt

En journalist får korn på en bra story när han känner igen en arvtagerska på rymmen. Han slår sig i slang med henne under en resa med en landsvägsbuss.

"De simpla sakerna kan vara minnesvärda de med"

Låt oss transportera oss tillbaka till en annan tid. En simplare tid där man inte betraktar en främling som en potentiell mördare eller äckelpotta. En tid då där inte krävdes mycket för att göra en minnesvärd, rolig och bra film. Du har dina två skådespelare, ett väl hanterat manus och en skicklig regissör bakom rodret. Detta är vad “Det hände en natt” påminde mig om. Du har en simpel premies, men ack så charmig och underbar filmen är. Alla romcoms som görs idag har mycket att tacka denna för och rättfärdigt för den delen också!

Clark Gable och Claudette Colbert är underbara tillsammans och det är nästan ett mirakel att jag ens skriver det. Tydligen ska Claudette Colbert ha hatat manuset och tiden under inspelningen och ville bara ha det överstökat. Hon ansåg att på sista inspelningsdagen, att hon precis hade gjort sin sämsta film. Samma sak med Clark Gable som inte verkade bry sig det minsta, som dök upp på mötet med regissören full. Och på första inspelningsdagen ska han ha sagt “låt oss få detta överstökat”. Vetandes detta för att sedan se hur de agerar i filmen är det nästan ett underverk. Då kemin mellan dem är felfri och de är både charmiga och spelar bra utifrån varandra.

I grund och botten är filmen mer eller mindre en roadtrip film, där vår huvudperson Ellie (Claudette Colbert) försöker ta sig till New York och längs vägen hjälper Peter (Clark Gable) till som hon träffade på bussen. De börjar falla för varandra och även ifall men kan lista ut hur saker och ting kommer sluta. Är det resans gång och kemin som verkligen är det som sticker ut och gör filmen minnesvärd för vad den är idag. Det är lite som dåtidens The Big Sick, i det att båda två klassas som subgenren “romcom”. Men de gör sin egna grej av det och sticker ut från alla klichéerna och lyckas leverera ett charmigt par som man hejar på.

Humorn var också en faktor som levererade. Annars finns risken att för den breda publiken, att äldre filmers humor inte är som den idag och då kan folk ha svårt för 30 och 40-tals komedifilmer. Jag själv gillar det och kan tycka det är kul och denna filmen tyckte jag var en rolig komedifilm.

Det enda jag kände kunde förklarats bättre är att Ellie är en känd person i denna film och många vet vem hon är. Ändå längs denna resa till New York verkar inte folk se eller veta vem hon är egentligen, vilket jag tyckte var lite udda då de bygger upp henne som en jätte stor kändis. Samtidigt som de skriver i tidningarna att hon rymt och att fadern vill ha tillbaka henne. Det är typ bara en person som märker av henne och ingen annan.

I sin helhet är det ibland de simpla sakerna som sticker ut och är minnesvärda. Som jag sagt tidigare, behövs inte mycket för att göra en bra film. Men levererar man en bra berättelse med två bra skådespelare och karaktärer man bryr sig om så går det i hamn. Denna filmen är exakt sådan typ av film. En härlig romcom som har stått “test of time” och två huvudpersoner man har svårt att inte gilla.