Den of Thieves

I Los Angeles, världens huvudstad för bankrån, är de enda som är tuffare än brottslingarna en specialdivision poliser som leds av Big Nick. När han får höra att den legendariske rånaren Merrimen planerar sin största stöt någonsin, pressar han den svagaste länken i Merrimens liga till att bli polisinformatör. För att ligga steget före polisen utför ligan en serie rån i sin förberedelse inför det omöjliga: att råna Federal Reserve Bank.

"Bättre än vad man tror"

Den of Thieves är en film många inte riktigt pratar om. Vilket är förståeligt. Man kollar på titeln, sedan ser man trailern, sedan ser man att 50 Cent är med. Lägg på en Januari (Februari i Sverige) release, och alla hästar är hemma. Detta måste ju bara vara en usel film, som inte har något nytt att lägga på bordet. Till viss del ja, men till viss del. Är det nog en film som tog mig själv lite på bar överraskning. Genom att inte vara så dålig som man befarar den att vara.

Den of Thieves har en del saker som inte är så bra. Den är bland annat 140 minuter lång, vilket hade kunnat klippts ner. Det är lite mycket kött på benen för en sådan här film, att dra ut på tiden. Om den inte vill utveckla och ha en karaktärsutveckling bland karaktärerna. Vilket den också gör, men det är inte hanterat så väl som man hoppats på. Den ger ett djup till de karaktärerna som är involverade i filmen. Men det är oftast 1-2 scener som tilldelas detta, för att sen gå rask vidare. Vilket gör att jobbet blir halvdant.

Den försöker också skapa en dynamik mellan Gerald Butler som är polisen, och Pablo Schreiber som rånaren. Lite som Robert De Niro och Al Pacino i Heat. Men åter igen det är 1-2 scener som tilldelas detta. Och sedan tror man att man är klar med den uppbyggnaden. Men riktigt så funkar det inte. Filmen har också en twist i slutet, men twisten är snott direkt från en annan känd film.

Men när filmen fungerar, så fungerar den. Jag tycker hela tredje akten är en av filmens starkaste bitar, då själva rånet ska inträffa. Filmen har byggt upp sig till att den ska göra en grej, men överraskar tittaren med något annat. En positiv överraskning vill jag tillägga. Jag tycker också att regissören Christian Gudegast, som här regisserar första gången. Ändå lyckas skapa en hyfsad bra spänning genom filmens gång.

Actionscenerna är bra gjorda, man ser vad som händer. Det märks att de är inspirerade av Heat, vilket blir svårt att inte jämföra med. Men jag tycker ändå där är tillräckligt med egna saker, som gör att denna kan stå på egna ben utan att bli kallad “copy cat”. Ljudet under actionscenerna är väldigt bra mixat också.

I sin helhet är Den of Thieves en smått överraskning. Den haltar lite längs vägen. Genom att bygga upp karaktärerna, och skapa en dynamik mellan vissa personer. Problemet här blir att scenerna är för få, så man får aldrig det filmen är ute efter. Med en speltid på 140 minuter, blir det lite långt också. Men överlag är där bra saker med filmen. Skådespelarna är hyfsade. Tredje akten är filmens största styrka. Man märker att de som är involverade ändå vill göra en bra film, och de är nästan där. Det är nära på. Men där är också saker längs vägen som stoppar dem. Men en sak är säker, filmen är betydligt bättre än vad man tror.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Den of Thieves du också!