Den blomstertid nu kommer

Samtidigt som Sverige hamnar under en mystisk attack tvingas Alex tillbaka till sin barndomsby. Där måste han försonas med sin far och sin ungdomskärlek, Anna, medan de gemensamt kämpar för att överleva.

"Äntligen är den här"

Sannerligen, äntligen är den här. ”Den blomstertid nu kommer”, långfilmsdebuten från de Norrköpingsbördiga filmkollektivet Crazy Pictures. Projektet har delvis finansierats genom Kickstarter och vi fans har fått ta del av teasers, trailers och behind the scenes-videos under nästintill hela processen under dessa år när de sex filmskaparna som ingår i kollektivet har jobbat med filmen. De har tidigare gjort succé med sina kortfilmer på youtube, där de verkligen har visat sin behärskning för allting inom hantverket, särskilt specialeffekter och allting på en väldigt låg budget.

Hajpen är onekligen stor och det var exakt det jag kände när jag klev in på biografen. Hela grejen är någonting som jag verkligen fascineras av. Att jag har ett passionerat hat för svensk filmindustri är ingen hemlighet, så när en grupp entusiaster som älskar film vill göra något som är annorlunda än det som vanligtvis produceras i Sverige gör jag inget annat än att hyllar dem. Hur det än går för filmen så har de i alla fall skapat filmhistoria. En svensk film av den här naturen har aldrig tidigare skådats så grabbarna ska definitivt vara nöjda och stolta med vad de har skapat.

”Den blomstertid nu kommer” skildrar en mystisk attack mot Sverige, samtidigt som musikern Alex återvänder till sin barndomsby. Där återser han sin ungdomskärlek och sin far och under denna rikstäckande katastrofsituation tvingas han försonas med sitt förflutna. Vid en första anblick kan man tro att filmen främst fokuserar på häftiga actionscener ämnade för publiken att tappa hakan men det är verkligen en jordnära och gripande karaktärshistoria som säkerligen många kan relatera till. I grund och botten handlar filmen om hur man förhåller sig till sin familj och människorna i sin närhet och denna tematik funkar väldigt bra tillsammans med den arena filmen utspelar sig i.

Sverige är ett av världens mest säkraste länder, det kan man inte sticka under stolen, vad någon än säger men tiden vi lever i är osäker. Det är mycket oroligheter som även påverkar oss här uppe i norden så även om verkligheten är en annan så har vi nog alla funderat på hur det skulle vara om katastrofen skulle komma till oss. ”Den blomstertid” har ett aktuellt ämne, mer än någonsin. Den får en reflektera, om något sådant här skulle hända vad skulle vi göra då? Hur skulle vi reagera? Vad skulle vi prioritera? Vem skulle vi ringa? Hur skulle vi i trygga Sverige agera om vi utsattes för det otäcka som faktiskt sker i andra delar av världen? Det är en högaktuell och påtaglig historia som bedriver en mörk och ödesmättad stämning där även högpulserande spänning förekommer i hög dos.

Även om berättelsen förtjänar uppmärksamhet så kan man inte undvika att inte prata om de tekniska aspekterna. Detta är ett mästerverk när det kommer till effekter med svenska mått mätt. Man blir gång på gång förvånad av alla diverse explosioner, kraschar och actionscener och hur allting är filmat förtjänar också all cred. Allting är oerhört välgjort och proffsigt så att man verkligen blir indragen i filmens alla händelser och vändningar. Därtill ska även skådespelet och manuset hyllas. Något som jag ofta finner är närvarande i svenska filmer är lökiga repliker som förmedlas genom överspel. Detta inträffade inte en enda gång under filmens dryga två timmar och för det förtjänar den omnämnande. Den har en genomgående realistiskt känsla där allting känns humant och trovärdigt. Dialogen är välskriven och skådespelet är strålande rakt igenom och detta håller känslan vid liv under stora delar av filmen. Det finns tyvärr aspekter som är mindre bra som drar ut en ur filmen och hämmar uppskattningen.

Något som man uppenbarligen känner av är att Crazy Pictures har velat så väldigt mycket. I vissa aspekter har det kanske blivit deras fall. Narrativet känns något osammanhängande, som om de hade ett mycket mer ambitiöst manus som de sedan var tvungna att ta bort saker från då de helt enkelt inte hade råd och att de därefter inte reparerat på dessa ställen. Sedan känns det som att det är många scener som har klippts ner och även klippts bort helt. Självklart vill man att en film ska ha en duglig längd och ett tempo som känns korrekt men det är ofta det känns som om det är saker som fattas.

På tal om tempo så kändes det något besvärligt. Filmen flödar inte särskilt bra, man får ibland ta del av väldigt långdragna scener för att sedan matas med snabbklippta och intensiva sekvenser. Filmen överlag känns som att den består av två helt olika filmer. Första halvan är väldigt långsam och tradig medan andra halvan är väldigt intensiv och även något diffus. Givetvis använder man första halvan för att etablera karaktärerna och allas relationer men det hela utförs rätt så klumpigt. Filmskaparna vill ju att vi ska knyta an till karaktärerna, bry oss om dem och känna för dem men man får aldrig riktigt ett bra grepp på vilka de är. Det blir inte bättre när de under filmens gång gör konstiga och tvivelaktiga val som får en att tappa greppet om dem ytterligare. I följd av det är finns det logiska luckor som uppstår under filmens gång. Saker som helt enkelt känns lite felaktigt som får en fundera och sin tur drar ut en ur filmen.

Jag har egentligen mer som jag vill anmärka på men då jag inte vill spoila någonting så stoppar jag här. Det kanske kommer en spoilerrecension eller en diskussionsartikel på sidan inom en snar framtid så vi får ta det då. För jag tycker VERKLIGEN att man ska se den här filmen. Det spelar ingen roll vad man tycker. Ämnet kanske inte intresserar, man kanske bara är intresserad av glada filmer och den här ser dyster ut eller vad det nu må vara. Det spelar ingen roll. Så många som möjligt MÅSTE se den här filmen. Det är en bra film, dock med vissa problem men hela ideologin bakom den är det som är viktigt.

Den genomsnittliga budgeten för en svensk långfilm är ungefär 25 miljoner. ”Den blomstertid nu kommer” har en budget på 18,5 miljoner. Förstår ni vad jag menar? Den här filmen måste bana väg och leda oss in i en ny sorts filmindustri i Sverige. Svenska filminstitutet måste se att man visst kan göra filmer med 330 effekttagningar i det här landet. Crazy Pictures förtjänar stående ovationer enbart för risken. De bevisar att Sverige faktiskt kan mäta sig med Hollywood när det kommer till spektakulär action med mycket effekter, både digitalt och praktiskt. De har de riktigt osvenska ambitionerna att göra en väldigt modig debutfilm för Sverige. Det är som ett stort långfinger rakt i filmsveriges ansikte och det ska man ha en oerhörd respekt för.

Det är som sagt en bra film men den har tyvärr sina problem. Berättandet är tyvärr inte lika bra som det tekniska och det actionfyllda. Jag ville verkligen ge filmen en femma och det fanns potential i allra högsta grad men det hela dras ner av några för många negativa aspekter. Med det sagt så är det verkligen någonting man måste uppleva själv. Så skit i vad jag säger. Gå och se den. Nu. Crazy Pictures behöver ditt stöd och Sverige behöver Crazy Pictures.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Den blomstertid nu kommer du också!