Death Wish

Nu kommer regissören Eli Roths nytolkning av den klassiska thrillern Death Wish från 1974. Kirurgen Dr Paul Kersey (Bruce Willis) lever med sin fru (Elisabeth Shue) och tonårsdotters (Camila Morrone) i en lugn förort till Chicago. Pauls enda kontakt med stadens eskalerande våld är genom de offer han vårdar på sin akutmottagning. Tills en dag - då hans fru och dotter blir brutalt överfallna i sitt hem. Polisen har inga resurser att utreda dådet men Paul är fast besluten att skipa rättvisa och tar själv upp den blodiga jakten på förövarna. Snart börjar medierna rapportera om en anonym gärningsman som brutalt mördar stans kriminella. Paul slits mellan att vara en vanlig familjeman och en brottsbekämpande skuggfigur; en kirurg som plockar kulor ur offrens kroppar och en skoningslös hämnare som jagas av både media och polis. Vem är egentligen "The Grim Reaper" - en skyddsängel eller en grym bödel?

"Eli Roth mest kompetenta film är fortfarande inget bra"

Jag har en speciell relation till Eli Roth, i det att jag avskyr allting personen gör. Death Wish är inget undantag och är inte en bra film. Jag ska tillägga att det kan vara den mest kompetenta filmen han gjort. Men det säger fortfarande ingenting. Utöver att Eli Roth är väldigt smaklös i att presentera sin handling, så har vi en sliten och uttråkad Bruce Willis i huvudrollen. Lägg även på scener som blir skrattretande, samtidigt som de komiska scenerna bara blir smaklösa.

Filmen är en remake på 1974 filmen med samma namn, med Charles Bronson i huvudrollen. Eli Roth väljer att göra en mer brutal (inte oväntat) film på det hela samtidigt som han väljer att slinka in skämt i den. Där var ett par gånger då publiken satt och skrattade och jag låter väldigt PK nu vilket jag verkligen inte vill. Men det känns ganska så rått och smaklöst att välja den komiska riktningen. Vilket är Eli Roth i ett nötskal. Att gå en komisk väg till något som inte alls är roligt. Han kan inte skriva dialoger eller karaktärer och är raka motsatsen till vad Tarantino är.

Filmen väljer att ha någon form av budskap bakom allting, om det Bruce Willis gör är rätt eller fel. Men det görs i form utav radiopratare och sedan blir det inte mer än det. De nämner och ber lyssnare att ringa in och berätta om det Bruce Willis gör är rätt eller fel. En diskussion som togs upp och görs mycket bättre i originalet än här. Eli Roth framför meddelandet, men gör ingenting utav det.

I sin helhet är Death Wish väldigt bortglömd och ger ingen större ork att engagera sig. Kanske för att Eli Roth under åren fortsatt att leverera skit och jag har gett upp helt och hållet att ens engagera min ilska mer åt honom. Visst Death Wish må vara hans mest välgjorda film hitills. Men det säger fortfarande ingenting när han skämtar till en allvarlig situation och budskapet aldrig riktigt förmedlas. Med en sliten och trött Bruce Willis i spetsen blir det en film som lämnar en ganska så trött i slutet.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Death Wish du också!