Deadpool 2

Marvels snabbkäftade legosoldat är tillbaka! Större, bättre och stundtals mer byxlös än någonsin. När en supersoldat anländer på ett mordiskt uppdrag tvingas Deadpool fundera över vänskap, familj och vad det egentligen innebär att vara en hjälte - samtidigt som han kickar 50 nyanser av röv. För att göra det rätta måste man ibland fajtas fult.

"Deadpool återvänder i sann Deadpool anda!"

Den mycket efterlängtade uppföljaren till Deadpool har anlänt. Vi återser Ryan Reynolds i huvudrollen och denna gången får han sällskap av Josh Brolin och Julian Dennison (Hunt for the Wilderpeople). David Leitch tar över regin från Tim Miller. I budgetskala är filmen större och den gör sig själv också större och mer episk, men håller sig fortfarande i samma anda som första Deadpool filmen. Frågan är dock om det större betyder bättre, vilket det oftast inte gör. Men Deadpool 2 levererar ändå det den ska leverera. Den har sin klipska humor kvar, du har karaktären sann till sig själv, du har en handling som är personlig till huvudpersonen och allting görs i sann anda till alla Deadpool fans och älskare där ute.

Precis som med första filmen som annonserade sig att var en alla hjärtans dag film, så annonserar denna sig att vara en familjefilm, vilket i dess sanna natur den faktiskt är. Precis som med första genom att vara en film om personlig kärlek, så handlar denna om familjeskap. Den gör det bra och det är när filmen inte blir för överdriven och smälter in i mängden, som Deadpool är som bäst. När man ser det till handlingen så att säga.

Humorn är lika vass och klipsk som första. Jag skrattade lika mycket åt båda, så där har den heller inte förlorat sin charm. Där är såklart skämt om att vara en uppföljare och likaså skämtar den om andra filmer. Några skämt fastna inte riktigt, men det är att förvänta sig. Filmen hade några överraskande cameos som jag inte tänker nämna, men som ändå var roliga på sitt egna sätt.

Filmen lider dock lite av samma problem jag hade med första. I det att den ibland kan komma av sig lite för generisk, om man ser det från superhjälte hållet. Precis som att första var en generisk origin story som jag väntade på att filmen skulle göra narr av. Så faller denna lite i samma grop, genom att göra sig själv större men inte sätta några större saker i risk. Som en superhjälte film lyckas denna filmen vara lite för klen. Medan första ändå lyckades spela på hela lågbudget grejen i mindre skala och göra handlingen mer personlig. Så lyckades det bättre. Men här vet man att de ändå försöker höja nivån, men ändå blir det inget stort. Den hamnar liksom i mitten utav båda sidorna, vilket gör mig lite kluven faktiskt. Samtidigt uppskattar jag och gillar jag den mer personliga handlingen för Deadpool här och det är i sann anda till vad första filmen är. Men då blir det när de höjer budgeten och gör det större i skalan jämfört med ettan en mix som inte riktigt blandas ut.

Åter igen är Ryan Reynolds klockren i rollen. Att jag ens för några år sedan tvivlade på honom i rollen, bör jag skämmas för. Han är som gjord och född för rollen och bara fortsätter leverera som denna superhjälte. Hugh Jackman som Wolverine, Robert Downey Jr. som Iron Man och nu Ryan Reynolds som Deadpool. Det går inte att se någon annan skådespelare ta an dessa superhjälte rollerna då dem satt prägel och gjort sitt med karaktären som inte går att förbise.

Nykomlingarna Josh Brolin som Cable och Zazie Beetz som Domino sålde även mig i deras roller. Sättet Zazie Beetz levereade och reagerade till allting var kul att se. Det märktes att hon hade skoj i rollen och att vara i filmen och jag är glad att Domino äntligen synts till i en superhjälte film. Från början ville jag haft Stephen Lang som Cable, men efter att ha sett Josh Brolin är jag nu officiellt såld med honom som Cable. Även Julian Dennison är bra i rollen som Firefist.

Actionscenerna är inget annat än bra. Med regissören David Leitch förväntar jag mig heller ingenting annat. Efter filmerna John Wick och Atomic Blonde vet jag om att han kan hantera action och när de väl syntes till så var de riktigt bra. Synd bara att de inte var så mycket koreografi fighter. Vissa dataeffekter kan vara lite sisådär också. Ibland var det riktigt risigt, vare sig det var medvetet eller inte. För där är ett par effekter som inte såg färdiga ut alls.

En sista grej är också midcredit scenen. Som inte är något annat än guld. Stanna kvar tills den, för det är ett par riktigt roliga scener!

I sin helhet är Deadpool 2 i samma anda som första filmen. Gillar ni humorn, handlingen och framför allt karaktären så kommer ni älska denna filmen, svårare än så är det inte. Jag har mina brister med den dock, precis som med första. Här blir det istället mixen mellan den personliga handlingen (som funkade väl i första med dess lägre budget) och den högre budgeten. Jag tycker inte de två riktigt fastande ihop och istället blev det någonstans i mitten filmen hamnade, och ännu en gång var det berättandet utav handlingen som jag kände blev filmens nedfall. Jag gillar att det är en personlig handling igen för Deadpool, men det mixa inte med den högre budgeten. För när man ser det som en superhjälte film så känns den helt plötsligt klen. Men vad som gör den sevärd är dess humor och actionscenerna levererar. Ryan Reynolds är guld i rollen och får hjälp med fantastiska sidokaraktärer. Ett litet steg neråt för mig personligen jämfört med ettan, men den är fortfarande i sann Deadpool anda.

Vill du veta vad västkustens mest eminenta recensent tyckte om Deadpool 2? Tryck i sånt fall här, för att komma till Luis kanal “Luis Recenserar” på YouTube och hans videorecension av filmen.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Deadpool 2 du också!