De sju samurajerna

Bönderna i en liten by är trötta på att ständigt bli överfallna och rånade av banditer. Byns vise man råder bönderna att rekrytera samurajer - professionella krigare - som kan skydda dem mot de allt vanligare överfallen. Det tar inte lång tid innan sju stycken väldigt olika samurajer har ställt sina tjänster till förfogande.

"Ett mästerverk som har allt"

De sju samurajerna är troligtvis den film som har allt vad man förväntar sig av en klassisk film. Allt från den klassiska strukturen, till de klassiska karaktärerna, till den klassiska historien (handlingen). Filmen har allt man kan önska sig helt enkelt av vad man förväntar sig en typisk film ska innehålla. Idag kanske det gör så filmen lider och att alla filmer efter denna kom att bi inspirerad av den. Men det gör bara dess status i filmhistorian ännu mer starkare. Jag såg den för första gången och jag måste medge att den har all rätt att få den kritiken och beröm den förtjänar. Detta är en cinematiskt mästerverk som definierar vad vi idag kallar episk film.

Akira Kurosawa planerade länge denna filmen och skrev om manus flertals gånger. Men han visste en sak, han ville göra en film som handlade om någon typ av samuraj. Och slutresultatet blev inget annat än fantastiskt. Hans sätt att arbeta med kameran och skuggor och hela bilder är proffsigt utfört. Det märks att Hollywood tagit stor inspiration från de japanska filmerna.

Det enda som jag känner hade kunnat skippats är en sidohandling som har med en romans att göra. Den känns mer i vägen för det stora hela och något som inte riktigt hinner bli allt för engagerande. Men samtidigt är det svårt att inte uppskatta hur mycket Kurosawa lyckas få in på över 3 timmar med alla de klassiska filmtroper. Men det känns som filmen hade behövt ytterligare 10-20 minuter för att romansen ska kännas komplett. Även ifall slutresultatet är ett värdigt ett.

En intressant notis jag märkte är att i en scen av filmen, spelas en väldigt bekant melodi upp. Melodin är väldigt likt huvud themet till Godzilla, som kom ut samma år. Båda två är producerade av Toho så jag undrar om där var någon typ av referens där eller någon typ av lån. Eller helt enkelt en ren slump. Men där är ett musikstycke i denna film som låter oerhört likt huvudmusiken till Godzilla.

I sin helhet är De sju samurajerna en klassisk film där det inte behövs säga så mycket. Allt som ska finnas i en film finns att hämta i denna. Och det märks att filmer idag är på sätt och vis inspirerad utav denna. Det är ett snyggt hantverk som bjuder på allt du kan tänka dig. Drama, spänning, fantastiskt foto, klassisk handling, välgrundade karaktärer, en gnutta humor, en slutstrid i regnet. Med andra ord är det svårt att inte se mästerverket alla kallar den för.