Creed II

I uppföljaren till Rocky-spinoffen får tungviktsboxarmästaren Adonis Creed en chans att hämnas sin far Apollo som dog under en match mot Ivan Drago. Under Rocky Balboas handledning ska han möta Ivans son Viktor Drago i en stor uppgörelse. Adonis och Rocky konfronteras med sitt delade arv, ifrågasätter vad som är värt att slåss för, och upptäcker att inget är viktigare än familjen. Sylvester Stallone och Dolph Lundgren är tillbaka i rollerna som Rocky och Ivan, men denna gång möts de inte i ringen utan som tränare åt varsin boxare.

"Creed II är en fantastisk uppföljare, minst lika bra som ettan!"

Uppföljaren till den efterlängtade Creed har äntligen anlänt (som också är en del av Rocky serien). För de som inte kanske vet om det så är jag ett stort fan av hela Rocky serien och älskar vartenda film i den, ja till och med 5an som är den svagaste men absolut inte skit som många anser den vara. Creed var en perfekt uppföljare samtidigt som den påbörjade en ny saga med Apollos son Adonis. Jag var dock skeptisk och lite rädd innan jag såg denna då jag verkligen inte ville bli besviken. Delvis för att Ryan Coogler inte återvänder bakom kameran som regissör då jag anser hans regi och manus är en av de starkaste attributionerna till första Creed. Sedan har 2018 överlag varit en lite av en berg och dalbana som filmår. Somliga filmer har verkligen levererat, medan andra som jag sett fram emot har varit besvikelser eller inte riktigt nått upp det jag förväntade mig. Förra året vid den här tiden, var det redan snack om The Shape of Water och Three Billboards om Oscars statyetten. Men i år har där inte riktigt varit den diskussion kring en film än. Närmsta vi har där än så länge är “A Star is Born”. Så jag ville verkligen inte bli besviken på denna och samtidigt har uppföljare svårt att nå upp och hålla samma nivå som föregångaren.

Det är med största glädje och som det stora Rocky fanet i mig säger att detta är fasiken rätt sätt att göra en uppföljare på. Creed II är enligt mig minst lika bra som första Creed filmen och vidare utvecklar de kära karaktärerna vi känner och älskar och till och med får oss att sympatisera med skurkarna.

Denna gången får Adonis chansen att möta Viktor Drago, sonen till Ivan Drago som dödade hans far i ringen i Rocky IV. Redan där är det en perfekt handling och allting är mer personligt för alla involverade. Detta är också den mest logiska utvägen för en uppföljare att ta då fans redan efter första Creed spekulera och sa att Drago var uppenbart för uppföljaren. Men det är filmens sätt att humanisera Drago familjen som verkligen berörde mig här, där vi som tittare sympatiserar med både Ivan och Viktor. Efter Ivans förlust mot Rocky 30år tidigare blev han utkastad och utskämd från sitt hemland Ryssland, hans fru lämnande honom och han har inte direkt det trevliga och fina livet och hemmet som Rocky idag har. Man märker att även detta har satt spår hos Drago och att matchen mellan Adonis och Viktor är mer en personlig en för Ivan än för någon annan. Hans sätt att visa han är störst och bäst igen via sin son. Allt detta lyckas filmen att berätta med få ord mellan Viktor och Ivan som knappt delar några dialoger med varandra. Men bara genom öppningsscenen och sättet de kollar på varandra kan vi läsa av och veta att detta är Ivans mål och var aldrig något som Viktor var ute efter i första taget. Detta är Ivans revanch och hans sätta att hantera förlusten inte bara i ringen, utan även i livet. Det var riktigt övertalande och något som verkligen tog mig på bar gärning att jag faktiskt skulle sympatisera med Ivan Drago, mannen som mördade Apollo Creed.

Michael B. Jordan och Tessa Thompson fortsätter att imponera och deras kemi är verkligen på topp. Här får även Michael B. Jordan mer utrymme att visa större känslor då det är en match mot personen som ligger bakom hans fars död, vilket det genast också blir mer personligt för Adonis. Filmen går igenom hans mentala psyke på ett väldigt bra sätt samtidigt som han också blir en far. Även här får Bianca (Tessa Thompson) lite mer att göra än i föregående film och det är verkligen hjärtekrossande när de får reda på att deras barn kanske är döv då Bianca har hörselskada som är ärftligt. Det hela är väldigt emotionellt och det starka dramabitarna är på samma nivå som första Creed, Rocky och Rocky Balboa.

Sedan har vi den legendariska Sly (Sylvester Stallone) som Rocky. Det går att säga att vid det här laget kan han spela rollen i sin sömn, men fan om han inte bara fortsätter och fortsätter leverera en fantastisk insats varje gång på nytt för varje film. Här är han lika bra som i första och som i Rocky och Rocky Balboa. Han förtjänar minst lika mycket en nominering här som han gjorde för första Creed. Alla hans dialoger och moraler går rätt in i hjärtat och där är flertals gånger han får mig att bli tårögd. Det är inte lätt att se sin personliga hjälte Rocky bli gammal och har en del ånger i sitt liv. Men precis som han själv säger att den riktiga fighten är i riktiga livet och att man måste bara fortsätta kämpa, så gör även Rocky det. För de som säger att Sly inte kan skådespela har en del filmer i hans filmografi de behöver se.

Regin denna gången är av Steven Caple Jr. som bara gjort en långfilm tidigare “The Land” från 2016. Han var dock handplockad av Ryan Coogler som är vän med honom då de gick samma filmskola tillsammans, men samtidigt var jag lite orolig för en sådan person att tackla ett sådant stort projekt. Men sen kom jag och tänka på att Ryan Coogler hade gjort likadant med Creed, där även han bara gjort en film tidigare. Steven Caple Jr. gör ett värdigt och bra jobb som regissör. Han snor aldrig rakt av från Ryan Coogler’s registil och har mer utav sin egna. Där av kanske vi inte får en lång boxningsmatch tagning som verkligen gjorde att Creed kändes annorlunda och stack ut. Men filmen behöver inte det utan den har så mycket på tallriken vad gäller känslor, karaktärer och story, något han balanserar utomordentligt bra. Det ska dock tilläggas att Sylvester Stallone la grundhandlingen med Drago storyn i denna filmen och hade större inflytande än i första Creed.

Sist men inte minst har vi boxningsmatchen i slutet som var värsta adrenalinkicken där jag fick gåshud, tårar och skakade genom hela matchen från det började tills sista sekunden av arenan. Allting kommer full cirkel och allting som händer där och då känns bara rätt och varje karaktärs motivation till varför de gör som de gör är 100% förståelig. Där är en specifik sak jag vill analysera mera men det är en spoiler så det skippar jag.

I sin helhet är Creed II en fantastisk uppföljare som fortsätter Creed storyn och Rocky sagan. Michael B. Jordan fortsätter att briljera som Adonis och visar verkligen vilken ung talang han verkligen är och det tar inte lång tid innan han har en fin statyett hemma. Kemin mellan han och Tessa Thompson är oslagbar. Filmen vidareutvecklar och får oss att sympatisera med Drago familjen vilket för mig är den starkaste pluset för filmen, då detta är den mördarmaskin vi hatat i alla dessa år. Men i denna får man en helt annan synvinkel på allting och är första gången jag verkligen känner för “skurkarna” i dessa filmerna. Vad jag älskar är att Ivan och Viktor kommunicerar med varandra så jäkla bra, bara genom att titta på varandra och man kan redan förstå vad den andra tycker och tänker. Dolph Lundgren gör nog sin bästa insats någonsin i hela sin karriär. Även Sly fortsätter att briljera som Rocky och även här får han mig att fälla en tår och fortsätter att vara en av mina personliga hjältar i livet. Det är inte lätt att göra en uppföljare, speciellt när första filmen är så pass bra och när du tänker efter är Creed II den åttonde filmen i Rocky serien. Men med denna visar dem att Rocky serien fortfarande håller starkt och att man vid åttonde filmen kan vara så här bra, blir man väldigt inspirerad och imponerad. Creed II är minst lika bra som första Creed.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Creed II du också!