Cowboys & Aliens

1873 i Arizona. En främling (Craig) med minnesförlust vandrar in i ökenhålan Absolution. Den enda ledtråden till hans förflutna är en mystisk boja runt hans ena handled. Han inser snart att invånarna inte välkomnar främlingar, och att ingen rör ett finger om inte överste Dolahyde (Ford) gett order om det. Då attackeras Absolution av inkräktare från skyn, som bortför invånarna en efter en, och utmanar allt som befolkningen trott på. Nu blir främlingen bybornas enda hopp till räddning. Med hjälp av Ella (Olivia Wilde) samlar han ihop ett gäng bestående av tidigare motståndare. Enade mot en gemensam fiende förbereder de sig för att kämpa för sin överlevnad.

"Grymt underhållande och efterlängtad Western-film"

När jag laddade filmen så knöt jag ena tummen och hoppades på filmen skulle leverera då det inte är allt för vanligt med Western-filmer nu för tiden, och de få som väl blir gjorda måste då vara nästintill perfekta för att den annars rätt magra genren ska kunna överleva. Och jag tycker faktiskt att Cowboys & Aliens gjorde sitt allra yttersta för att dra sitt strå till stacken.Filmen må kanske inte vara årets sensation, men den var tillräckligt underhållande för att ge mig mersmak.

Om det nu beror på genren mer än själva filmen ska jag låta vara osagt, men Ford, Craig & Wildes insatser är helt underbart och jag kan inte låta bli att tycka att både Rymdmorfarn-Ford och Agent-Craigs tolkningar av sina karaktärer visar på vilka fullfjädrade skådespelare dom är som kan bemästra dessa roller så pass som dom ändå gör. Det som sänker betyget till en stadig 3:a är blandningen av Old School och Hi-Tech som tyvärr tenderar mer åt Old School alá Cowboys-hållet än mot Hi-Tech alá Aliens-hållet, hade blandningen varit mer jämna hade antagligen betyget varit högre.