Cold Eyes

Rafflande actionthriller där hypermodern övervakningsteknologi utnyttjas till fullo under polisens jakt på en ökänd bankrånarliga i Seoul. Med hisnande actionsekvenser och ett brett galleri av vilda personligheter får vi, liksom i "Heat" och "The Departed", följa skeenden på båda sidor av lagen. En smart blockbuster som har blivit en stor biosuccé i hemlandet.

"Kniviskarp thriller som håller tag om dig från början till slut"

Denna sydkoreanska action thriller håller en stark rödtråd genom början till slut då allt sedan knyts ihop i ett wow-moment. Cold Eyes är definitivt en film du ska se om du gillar en enastående thriller som dessutom matar oss med fantastiskt skådespel av alla inblanade. Därtill får vi lära oss hur vi blir mer och mer exponerande av kamerorna ute på gatorna.

Fast rotad i Hollywood, har skaparna av Cold Eyes gjort sin hemläxa genom att erkänna vad som ger dessa filmer det lilla extra. Filmen lånar från stilar av filmer som Michael Manns “Heat” (1995) och den kalla öppningen från “The Dark Knight” (2011). Kameraarbetet och redigering är enhetligt stark, om inte banbrytande. Hur regisören Cho Ui-suk ger oss en stilren film med otroligt foto av närbilder, fokus och vidvinklar och en historia med karaktärer av olika bakrunder och framförallt en ’’badguy’’ spelad av Jung Woo-Sung som jag verkligen vill lyfta upp. Filmen är otroligt snygg att titta på då stylingen inte bara kostym mässigt också utan dess miljöer stärker oerhört. Mitt i det hela, är den svaga punkten det fjutiga samspelet mellan operationsansvariga Soel och Jung, där vi mer får hantera dem på distans än fysiskt. Det skulle ha varit pricken över i:et.

Våldet i denna film är kraftfullt elegant och enastående, dock i tyvärr den minimala plats den får. Men istället följer vi en mer observerande plats med gastkamrade scener som får hjärtat att klappa lite fortare i biljakter och förföljerser, för i denna filmen sitter du aldrig och tittar på klockan.

Thrillers blir jag ständigt knäsvag för och denna är inget undantag.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Cold Eyes du också!