Coco

Miguel är en ung pojke som drömmer om att bli lika bra på gitarr som sin idol Ernesto de la Cruz, Mexikos mest berömda musiker. Men Miguels familj har helt förbjudit musik i generation efter generation. Miguel trotsar förbudet, och upptäcker då ett gammalt släktmysterium vilket leder till att hans familj återförenas på ett både extraordinärt och överraskande sätt.

"Pixar är tillbaka på banan"

Coco är den nyaste Pixar filmen, och det är tillbaka till dess original rötter. Det är ingen uppföljare på någon annan känd Pixar film. Som Bilar, eller Hitta Nemo. Det är heller inte i samma liga som “The Good Dinosaur” eller “Brave” som båda var besvikelser. Men med “Inside Out”, lyckades Pixar hitta hem igen. Coco följer lite i samma liga. Även ifall jag inte ser den ligga i toppen bland många andra Pixar filmer. Är detta ändå en av de bättre Pixar filmerna, och har ett fint budskap åt barnen.

Det som främst ska sägas om Coco är musiken. Även ifall de inte sjunger nonstop, är det ändå nästan en musikal. Då musiken spelar så pass stor roll i filmen. Där är ett par musiknummer, så jag vill nog ändå kunna klassa den lite i musikal genren. Men jag ser också varför inte. Låtarna är inte särskilt långa, och har långt mellanrum mellan varje låt.

Coco har också ett fint budskap bakom sig, som jag anser vara en bra lärdom för barn. Det om familj. Att familj är en viktig del av dig, och vem du är. Även ifall du väljer av avstå från din familj. Så ska du inte glömma ditt blod och var du härstammar ifrån. Innerst inne är familj en viktig del hos oss alla. Och Coco framför detta väldigt bra och elegant, så barn lär förstå.

Många må tro att filmen är respektlös mot den mexikanska kulturen. Men mexikanare har själva sagt att filmen är rätt så rättvis, och hyllar mer dem. Så den aspekten har redan motbevisas av mexikanerna själva. Filmen är också den mest tjänade filmen i det landet (räknat i mexikanska pengar).

Historien är bra gjord, och jag gillar huvudpersonen Miguel en hel del. Även låtarna, även ifall kanske inte ihågkomna på rak arm. Är trevliga och bra i samband med filmen. Det som också är älskvärt är animationen, och de dödas land. Här briljerar animationen, i att visa de dödas stad. Så färgglatt och underbart att kolla på. Vatten kan jag nu konstatera, man kan animera så det ser ut som riktigt vatten. Helt sinnessjukt.

Det enda jag inte gillar, är att filmen har en typiska Disney klichén. “Twist” skurken. Där det visar sig att skurken i filmen är inte den man tror det är. Och “twisten” är att en annan karaktär är skurken. Det har gjorts för ofta nu sedan Wreck-It Ralph kom ut 2012. Jag erkänner det fungerar i denna, och filmen har faktiskt en av de bättre anledningarna att göra denna twisten. Men eftersom det blivit så uttjatat, så blev jag ganska så trött. När denna filmen också gjorde den grejen. Från där, blir det också ganska så uppenbart vad som lär hända härnäst, och vilka fler överraskningar som lär dyka upp. Tyvärr.

I sin helhet är Coco en snyggt animerad Pixar film, som återgår till dess rötter. Det är helt klart den bästa Pixar filmen sedan Inside Out. Filmen har ett bra budskap åt barn, där familjen spelar en viktig roll. Animationen är toppklass, och musiken härlig att lyssna på. Den gör aldrig narr eller hån av den mexikanska kulturen, utan hyllar den. Tyvärr lider den lite mot tredje akten, där den gör “twist” skurken. Men kan man förbise det, är där mycket att glädjas av i Coco. Ta fram gitarren och sjung med, till denna underbara film.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Coco du också!