Climax

I mitten av 90-talet samlas 20 dansare inom urban dance för en tredagars repetition i en nedlagd internatskola i mitten av en skog för att tillsammans dela en sista dans. Efter det håller de en fest och samlas kring en stor skål Sangria?

"En galen LSD tripp som ger tittaren en riktig åktur"

Att försöka beskriva Climax blir svårt. Mer eller mindre är det en grupp dansare som samlats i en lokal en vinter för att träna på deras dansshow. Men sakta men säkert så spårar allting ut allt mer och mer och det blir ganska så snabbt klart att någon har spätt ut sangrian med någon form av LSD droppar. Därifrån blir det som att tittaren själv bevittnar galenskap och tagit LSD och är bara med i hela åkturen. Det går upp och ner och tar aldrig stopp.

Filmen är regisserad av Gaspar Noé som är ganska så känd för sina galna filmer som inte har någon större story bakom sig, utan är mer där för att skapa en obehaglig känsla för tittaren. Han leker mycket med känslor och har det som sitt drivfokus som ibland räcker för en film. Speciellt i kortfilmer är detta för mig en viktigare sak än att försöka berätta en 3-akt berättelse på bara 20 minuter.

Climax är den typen av film som leker med tittarens känslor och där du antingen är med på åkturen eller inte. Det faktum att filmen nästan mer eller mindre är en enda lång tagning förutom i ett par andra tillfällen gör det hela mer som att du faktiskt är där på riktigt. Det är just detta som är det bästa och egentligen det enda med filmen. Den ger en viss effekt och du är med för en LSD galen tripp där människor börjar bete sig illa och galna i 90 minuter och det slutar aldrig. För en del kan det vara för påfrestande, för andra kan det vara exakt den typen av galenskap de älskar med filmer. För mig är jag mer imponerad av det tekniska och själva känslan den gav mig och lämnade mig med. Jag erkänner också att de 95 minuterna gick faktiskt väldigt fort.

I sin helhet är där inte mycket att skriva eller berätta om Climax då det är en upplevelse man ska se på, inte så mycket för story eller karaktärer. För vissa kan det vara för lite och känner filmen inte har något att ge. Medan andra älskar det. Att försöka hitta någon större mening eller budskap här tror jag inte är det främsta. Jag var i vart fall väldigt underhållen av denna LSD tripp i 90 minuter och är en resa jag sent kommer glömma.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Climax du också!