Butch Cassidy och Sundance Kid

En film om de legendariska bankrånarna Butch Cassidy och Sundance Kid, och deras flykt undan rättvisan som tar dem ända till Bolivia.

"En minnesvärd western av en anledning"

Vad finns där att säga om en av de mer omtalade och omtyckta western filmerna där ute, som inte redan har sagts. Efter att ha sett den för första gången är svårt att ge någon större kritik och hat mot den, då den för det mesta lever upp till det man hört. I vart fall för min del i alla fall. Det som utmärks speciellt med denna filmen är kemin mellan Paul Newman och Robert Redford, som nog är den viktigaste ingrediensen för denna filmen att lyckas.

Mestadels av filmen följer vi Paul Newman som Butch Cassidy och Robert Redford som Sundance Kid, i flykt efter ett rån. De hamnar till slut i Bolivia och vi får ta del av slutdelen för Butch Cassidy och Sundance Kid i deras westernhistoria. Vilket är ett smart drag. Istället för att göra en officiell biografi film, så blir det istället berättat som en tre-akt dramatisk historia som funkar som en westernfilm (jag är medveten att den riktiga historien utspela sig under western tiden). Därför är kemin mellan våra två huvudpersoner väldigt viktig och det levereras verkligen på den fronten. Det känns att båda bryr sig om varandra och att de har en likadan relation som de riktiga Butch Cassidy och Sundance Kid hade. Eller vem vet, med tanke på alla historier som sagts från westerntiden så kan de ha hatat varandra i verkligheten eller något.

Regin är också en väldigt stark sida filmen framhäver. Att det börjar som en stumfilm medan förtexterna rullar, till att vi har ett sepiaton intro och att för att etablera ett montage med att tiden går, så visas stillbilder som om de vore från början av 1900-talet. Det kanske känns opassande i en westernfilm, men för denna typen av film funkar det hur bra som helst. Det ger filmen en viss stil som gör att den sticker ut från mängden. Likaså även handlingen är annorlunda från din normala western film. Jag gillar att se det som en indie western från 60-talet.

Musiken är också toppen. Du har den klassiska Raindrops Keep Fallin’ on My Head låten som vann en Oscar för bästa låt. Samt det officiella soundtracket som jag älskade speciellt vid introt under förtexterna och stumfilmen spelade. Sådana här saker förstärker också en film och gör den mer ihågkommen och levande. Utöver musiken har vi också ett magnefikt foto som är ett måste i en western film och det får vi här.

Den enda lilla kritiken jag har att komma med är att filmen överger “skurkarna” som den bygger upp. Då våra hjältar blir jagade av ett visst gäng som vi aldrig riktigt får lära känna eller se. Filmen gjorde ett så pass bra jobb att bygga upp dem, för att sedan bara överge den delen. Det blir lite som en “Del 2”, när Butch och Sundance flyr till Bolivia.

I sin helhet är Butch Cassidy and the Sundance Kid en oerhört trevlig western film som inte bygger på våldet den har. Utan på våra två huvudpersoner och kemin mellan dem. Vilket är en stor bärande vikt för en sådan här film och det levereras full ut. Paul Newman och Robert Redford är fantastiska ihop. Enda negativa är uppbyggnaden av “skurkarna” som jagar dem, för att sedan bara lämna den storyn helt och hållet. Regin från de stora episka landskapsscenerna där de rider, till de mindre tystare stunderna är hanterade väl. Fotot och musiken är toppen och inget att klaga på där. Men även inslagen som stumfilmen vid förtexterna eller bilderna vid montaget vid mitten ger filmen det där lilla extra som gör att den sticker ut. Det är sådant som gör att vi pratar om denna filmen än idag.