Burning

Jong-su träffar Hae-mi, som är en bekant sedan flera år tillbaka. Hon ber Jong-su att passa hennes katt medan hon åker iväg till Afrika. När Hae-mi kommer tillbaka har hon med sig sin nya vän Ben, som hon träffade i Afrika. Ben är till en början en mystisk kille som verkar vara väldigt rik, och en dag berättar han om sin hobby till Jong-su.

"En något långsam film som hypnotiserar en"

Burning är en sydkoreansk film regisserad av Chang-dong Lee. I huvudrollerna synts Ah-In Yoo, Jong-seo Jeon och Steven Yeun som vi mest känner till från serien The Walking Dead. Att försöka beskriva handlingen på Burning är lite halvsvårt för det blir lite komplex och hamnar i spoiler territorium. Men i korta drag så möter Lee Jong-su Shin Hae-mi som är en gammal bekant. Han går med på att ta hand om hennes katt medan hon reser till Afrika och när hon anländer tillbaka har hon en person vid namn Ben med sig. Man anar att något är mystiskt med Ben, men man vet inte riktigt hundra.

Filmen är ännu en som är väldigt sakta och långsam och tar sin tid att berätta. På 148 minuter blev det en lång sittning och jag kände mig aldrig helt och hållet indragen. Men den främsta frågan jag ställde mig själv var vad syftet med filmen var. Jag kände aldrig att filmen hade något viktigt att berätta. Inte för att varje film behöver det, vissa ska bara underhålla eller få en att skratta i 90 minuter. Men här märker man tydligt att där är ett syfte och en djupare mening bakom allting. Men jag förstod det aldrig då jag kände att där var mer tomhet i filmen.

Det jag fastande dock för var regin som var ganska hypnotisk. Där var flera tysta scener och långa tagningar som med det sakta tempot gav en viss effekt. Där ligger ju också en mystik som sakta med säkert kokar under hela filmens gång.

I sin helhet är Burning en långsam film som jag i slutändan inte riktigt fick grepp om vad syftet egentligen var. Man märker ut redan tidigt att något märkligt finns där med Ben, men filmen grubblar över saken väldigt länge. Dock är den med sitt sakta berättande på något sätt hypnotisk som drar in en i någon slags trans. Jag är glad att jag såg den, men det är inget jag kommer se om.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Burning du också!