Bumblebee

Året är 1987. Bumblebee är på flykt och tar skydd på ett skrotupplag i en liten kalifornisk strandstad, där den unga flickan Charlie, en osäker tonåring, hittar den stridsärrade och skadade Bumblebee.

"Transformers tar en stadig vändning – till det bättre?"

Som prequel/spinoff efter en Michael Bay-franchise, går BUMBLEBEE inte att jämföra med de tidigare Transformersfilmerna, både med Shia Labeouf eller Mark Wahlberg.

I denna film, är det Charlie Watson, spelad av Hailee Steinfeld som ska ta fart på en helt annorlunda Transformers serie, för nästa generation biopublik. Äntligen en stark kvinnlig huvudroll, vilket man önskat funnits under Bays tid. Vi åker tillbaka i tiden, rättare sagt till 1987, en tid fylld av The Smiths, brun 80-tals inredning och The Breakfast Club, som refereras flitigt i filmen. 18årige Charlie hoppas att hitta en bil för sin födelsedag och upptäcker att hennes nedslagna Volkswagen bubbla är Bumblebee. Men färden till att hamna hos Charlie var inte lätt för allas favorit Autobot. Filmen börjar med en färd från krigszonen Cybertron, där Bumblebee får order att resa till Jorden för att skydda planeten från Decepticons och invänta Optimus Prime och resterande Autobots.

Relationen mellan Bumblebee och vår nya huvudrollsinnehavare är i centrum, och är en av föränderliga storheterna jämfört med tidigare. Denna film är en familjeupplevelse och visar vikten i att  våga visa sina känslor och tar upp mycket som saknats tidigare. Ett exempel är att vi får se hur Bumblebee förlorade sin egna röst; i en kamp mot en Decepticon. Men hur han med hjälp av Charlie får möjligheten och lär sig att prata igen, med hjälp av radio. På så sätt är det en fin berättelse, dock finns en stor risk att fans av de tidigare Michael Bay filmerna blir besvikna över BUMBLEBEE. Med en ’’transformerad’’ stämning i form av hjärta under filmen är det är inte samma actionfyllda, storväldiga ögonblick i BUMBLEBEE. Det är inte fokus på CGI effekter, slow-motion scener; transformeringar från autobot till senaste bilmodellen, actionscener längst London och Hong Kong eller machokulturen som alltid har funnits. Och det får man tolka lite som man vill, ifall det är något man saknar. Vi får förstå att det är en ny generation som ska falla för Bumblebee och hans frihetskämpar till vänner, och att det verkligen är en ny tid för Transformers.

Boka dina biljetter på Filmstaden och se Bumblebee du också!