Bron över floden Kwai

Under andra världskriget blir en grupp brittiska soldater tillfångatagna av japanerna. Britterna tvingas konstruera en järnvägsbro. Men den brittiska militärledningen ger en kommandostyrka i uppdrag att förstöra bron.

"Att angöra en bro har aldrig varit så intressant"

Det har blivit dags att beta av ännu en klassiker och även denna gången blir det en omtalad film som är precis där och nosar på femman och mästerverket. Som med många andra filmer så med en omtitt och med åren så kommer ens åsikter till dessa filmer ändras så detta är mer eller mindre första intrycket. Som första intryck gilla de jag denna väldigt väldigt mycket. Där är inte mycket att klaga på, om ens något. Detta är en välspelad och välregisserad film med en lite dokumentär känsla till sig. Det är sällan en film om att bygga en bro lyckas skapa en sådan här bra spännande känsla.

Jag är dock villig att medge att filmen har en starkare första halva än dess andra halva (borträknat slutet som är det bästa). Lite som med folk som anser att Full Metal Jacket har en bättre första halva än andra halva, där jag anser att båda halvorna är lika starka och bra. Men här är jag nog mer villig att säga att jag var mer investerad i själva Colonel Nicholson (Alec Guinness) arbete i att få officerarna lediga och få kontroll över brobygget. När andra halvan klickar igång och det börjar handla om ett gäng andra personer som ska spränga bron, försvinner lite av den intima känslan som filmen hade under lägret och byggandet av bron. Under filmens gång så korsklipper den mellan dessa personerna som ska spränga bron och arbetet på den. Till en början blev det lite distraherande då det kom lite sent in i filmen. Men efter ett tag så vänjer man sig och allting får ett större sammanhang mot slutet (såklart).

Regin av David Lean är en av de starka attributionerna till vad som stärker filmen. Han har lite utav en dokumentär stil till sig när han filmar, genom att ha inklipps bilder på diverse fåglar eller naturbilder. Han använder mycket av flygfoton och det ger filmen en större “episk” känsla. Han vet hur man skapar de där breda stora känslan åt tittaren. Likaså som han arbetade i Lawrence of Arabia så använder han ett liknande tekniskt sätt här.
På tal om Lawrence of Arabia, så kommer Alec Guinness till bättre nytt här som BRITTISK person, än med en fejk dialekt som arab. Ledsen men det gjorde filmen lite svår att smälta i dagens ögon.

Vad som också är en stark attribut i filmen är temat och krigets galenskap. Allting blir mer eller mindre som ett missförstånd och hur allting under lite galenskap gör att vissa gör annorlunda val än vad de annars hade gjort. Men alla har förståeliga bakgrunder och motivationer till varför de gör som de gör.
En av de bästa scenerna är när Alec Guinness och Sessue Hayakawa står på den färdiga bron och Alec Guinness börjar prata om filosofiska tankar kring livet i allmänt vid en vacker solnedgång.

I sin helhet är det sällan ett bygge om en träbro över en flod lyckas vara så här engagerande. David Lean har ett öga för filmskapande och jag tycker han levererar bättre här än med Lawrence of Arabia. Skådespelarna gör trovärdiga och övertygande insatser och relationen som växer mellan Alec Guinness och Sessue Hayakawa är en av de starkare bitarna i filmen. Även kamerajobbet är en av de minnesvärda delarna. Det är nära ett mästerverk, men hur ofta kan man säga det om en klassiker man ser för första gången. Jag är övertygad detta är en film som kommer växa med åren hos mig. Musiken kommer man sent glömma i vart fall!