Boyhood

Filmen följer sexåriga Mason (Ellar Coltrane) genom livets mest omvälvande årtionde, genom en strid ström av flyttar, familjegräl, krossade äktenskap, nya äktenskap, nya skolor, första kärleken, förlorade kärlekar, goda tider, skrämmande tider, krossade hjärtan och underverk. Men resultatet är svårt att förutspå, då ett ögonblick alltid är tätt sammanfogat med nästa – och tillsammans formar dessa incidenter vår uppväxt och hela den ständigt föränderliga resa som kallas livet.

"En av årets 10 bästa filmer"

Har nu ikväll varit på bio och sett Richard Linklater´s “Boyhood” som handlar om att vi får följa pojken Masons uppväxt under 12 år, från 5-årig pojke till en 18-årig kille.

Den här filmen fick jag tips om från Mattias men på något vis föll denna i glömska men efter att jag läste en recension om denna film i tidningen Empire så blev jag övertygad att jag måste se den. Att filmen är filmad under 12 år med samma skådespelare är möjligtvis mest intressanta med filmen. Detta är såklart ingen actionrökare så man ska ha mycket tålamod när man ser filmen. jag tycker att filmen flyter på mycket bra och känns mycket intressant. Filmen har en del humoristiska undertoner i vissa scener.

Patricia Arquette och Ethan Hawke är nog möjligen dom två skådespelare i filmen som jag känner till sen tidigare och dom båda gör mycket bra ifrån sig. Ellar Coltrane spelar Mason och hans syster Samantha spelas av Richard Linklater´s dotter Lorelei Linklater. Richard Linklater som har både regisserat och skrivit manuset har gjort ett mycket bra jobb.

Filmens längd på 165 minuter känns inte så lång och varje scen i filmen har verkligen sin plats där. Jag vågar nog påstå att “Boyhood” är en av årets 10 bästa filmer. Det är verkligen synd att filmen har inte fått mer uppmärksamhet än vad den egentligen förtjänar. Jag rekommenderar verkligen att ni ser den här filmen om ni väl får chansen, värt varenda minut.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Boyhood du också!