Boyhood

Filmad i korta perioder mellan 2002 och 2013 är BOYHOOD en banbrytande filmupplevelse. Vi får följa en familj, spelad av samma skådespelare filmen igenom, under tolv år. I centrum står Mason, som tillsammans med sin syster Samantha tas med på en känslomässig och gränsöverskridande resa från barndom till vuxenliv. Filmen följer sexåriga Mason (Ellar Coltrane) genom livets mest omvälvande årtionde, genom en strid ström av flyttar, familjegräl, krossade äktenskap, nya äktenskap, nya skolor, första kärleken, förlorade kärlekar, goda tider, skrämmande tider, krossade hjärtan och underverk. Men resultatet är svårt att förutspå, då ett ögonblick alltid är tätt sammanfogat med nästa – och tillsammans formar dessa incidenter vår uppväxt och hela den ständigt föränderliga resa som kallas livet.

"En unik resa i livet"

Boyhood är ett väldigt unikt koncept där man under 12 år använt samma skådespelare för att visa en period av livet. Unikt blir det just i att man får se framför allt Mason (Ellar Coltrane) växa upp på riktigt i filmen. På så sätt skapar man även en helt unik känsla i att det inte är flera olika skådespelare som ska försöka skildra en och samma person. Det är precis det här som gör filmen till vad den är.

Jag skulle tippa på att det här är en sådan film som delar kritikerna något. Antingen älskar man det här och känslan den förmedlar, eller så tycker man bara det är utdraget och tråkigt. Jag hör till den första skaran. Handlingen som sådan är inte unik och kan kanske ses som långtråkig, skildringar av detta slag har vi sett tidigare, men aldrig på det här sättet och absolut inte med den genomgående känsla man når ut med. Trots att filmen är närmare 3 timmar lång så känns det som den hade kunnat vara 3 timmar till och ändå inte varit långtråkig.

Man använder olika slags popkultur för att snyggt återge associerade kännetecken genom åren. Något jag tror kan tilltala extra mycket för dom som växte upp under samma period som filmens huvudkaraktär.