Boy Erased

Filmen är baserad på Garrard Conleys hjärtskärande självbiografi "Boy Erased: A Memoir" från 2016. En nutidsberättelse om hur han som 19-åring outades som gay för sina fundamentalistiskt kristna föräldrar. Han ställdes inför valet att antingen förskjutas av familjen eller delta i kyrkans konversionsterapi för att "bota" hans homosexualitet och omvända honom till heterosexuell.

"Saknar det där lilla extra för att verkligen bli emotionellt"

Boy Erased är regisserad av Joel Edgerton och handlar om en kristen pojke vid namn Jared (Lucas Hedges) som kommer ut som homosexuell till sina föräldrar varav pappan (Russell Crowe) är en pastor i den lokala staden där de bor. Känslan att föra över skam till familjen skickas Jared till kyrkans konversionsterapi för att “bota” hans homosexualitet och omvända honom till heterosexuell. Jag såg väldigt mycket fram emot denna filmen då storyn är riktigt gripande på papper (som för övrigt är baserad på en sann berättelse). Samt att Joel Edgertons långfilms debut “The Gift” var en av det årets bästa filmer enligt mig, så jag såg fram emot vad han hade att erbjuda på bordet med en sådan här intressant story.

Tidigare i år hade vi filmen The Miseducation of Cameron Post som följde en liknande berättelse med Chloë Grace Moretz i huvudrollen som en lesbisk som ska omvandlas i ett kristet läger. Båda två var bra och välgjorda, men båda två faller på samma princip i att det aldrig riktigt ges ut något riktigt rätt eller fel och allting lämnas mer ut i luften. Vad jag menar är att, det är sjukt att sådant här existerar att man anser homosexualitet som en sjukdom och framför allt inom kristendomen har du allt du kan röra i grytan på. Det är ju typ den största synden, men ändå så blir det mer ett ljummet intryck filmen lämnar en med. Jag hade velat se mer djupgrävning och mentalt i personernas psyke. Var är den där riktiga “Herregud” känslan jag är ute efter som aldrig riktigt kommer. Båda filmerna är gripande och det är intressant hela vägen. Men det känns som man kan gå mycket djupare in på saken och verkligen sätta dit fingret i att hur fel hur allting är. Samtidigt kan man se det som att filmen är mer nedtonad på det sättet, vilket kan vara en positiv sak och att den aldrig går “over the top” med sitt budskap, vilket jag på sätt och vis uppskattar också.

En sak som är säker är att skådespelarna är riktigt bra. Lucas Hedges har verkligen visat de senaste två åren vilken stjärna och talang han är och här skiner han lika bra som han gjorde i “Manchester by the Sea”. Nicole Kidman får också utrymme här som den mer förståeliga modern och Russell Crowe är duglig i fader rollen. Det som jag uppskattar mest är vikten han har lagt på sig för att spela denna fadern trots att han nog bara har en 20 minuter framför kameran totalt. Joel Edgerton är passande som pastorn som ska bota Jared och hans metoder är verkligen ifrågasättande och varje scen som har med denna kyrkan att göra är helt klart det mest minnesvärda med filmen.

Filmen väljer att korsklippa från det att Jared redan befinner sig i kyrkan och händelserna som ledde honom dit. Detta kan ses som antingen bra eller dåligt. Det kan dock försvaga storyn lite, men samtidigt så vill man variera ut scenerna i kyrkan med annat också. Så inte allting hamnar i en enda klump i slutet, vilket också hade gjort den stora känslosamma scenen i slutet inte lika kraftfull som den är nu. Så jag förstår valet bakom att göra så faktiskt.

I sin helhet är Boy Erased en film som verkligen berör och har en väldigt bra story bakom sig på pappret. Dock går filmen aldrig riktigt in på djupet för hur det är för dessa personerna som genomgår en sådan här sak, för det är rent ut sagt sjukt och hemskt att det finns i verkligheten. Vilket för mig hade verkligen satt ribban högre och bättre om Joel Edgerton hade gett oss lite mer från den punkten. Dock kan jag uppskatta den lite mer nertonade berättarstilen han väljer och skådespelarna är fantastiska rakt igenom. Det är bara det att filmen saknar det där lilla extra för att jag verkligen ska känna av det sjuka som verkligen inträffar dessa 700 000 personer i USA varje år. Jag ser jätte gärna en dokumentär som tar upp detta ämnet! Jag ser dock fram emot den dagen då jag har en double feature kväll hemma och ser om både denna och The Miseducation of Cameron Post.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Boy Erased du också!