Borta med vinden

Scarlett O'Hara är en bortskämd dotter till en plantageägare i den amerikanska Södern. Hennes liv kretsar kring baler, vackra kläder och intrigerande. Snart ändras dock det behagliga livet i grunden för Söderns societet då inbördeskriget bryter ut.

"En av den bästa tidlösa romantiken"

Hur gör man en recension på en av tidernas största filmklassiker? Nästan varje cineast har filmen bland deras  favoriter, och anses tillsammans med Casablanca. Vara den perfekta romantik filmen. Problemet ibland när man sätter sig ner, och ser dessa klassiska filmerna man hört så gott om. Är att filmerna inte lever upp till dess höga förväntningar. Samt att det har gått så pass lång tid innan man ser den. Att all ros filmen har, ger ingen större inverkan på tittaren som tittar. Jag har själv varit med om detta då jag såg “The Maltese Falcon”. Men en sak är säker med “Borta med vinden”, och det är att den är tidlös.

Detta är ett perfekt exempel på en film som verkligen inte har en ålder stämpel på sig. Du kan sitta och njuta av den idag, nästan 80år senare. Allt från scenografin, historien, karaktärerna, fotot, visuellt känns lika modernt idag som det gjorde då. Skådespelet är också riktigt bra, men jag hade ljugit om det inte är lite teater över det. Men så var det i början, och det är en del av charmen med det.

Filmen har idag blivit lite ökänd för behandlingen angående slaveri. Men faktum är så tycker jag inte alls det känns av särskilt mycket. I den benämningen är “The Birth of a Nation” och även Disney’s “Song of the South”. Betydligt mer obekväma i hantering utav slaveri frågan, än vad denna är. Ja där synts till några slavar, och de nämner slaveriet i någon mening. Samt hushjälparna är svarta. Men det är inte så att filmen handlar om slaveriet. Den går heller inte in i någon djupare kontext med hur slavarna hade det. Ja, det amerikanska inbördeskriget handlade till stor del om slaveriet. Men filmen fokus är mer på familjerna, och personerna som kom tillbaka från kriget.

Huvudpersonen Scarlett är för mig en av de mest intressanta karaktärerna jag sett i en film på väldigt länge. Då kommer detta från en film från 1939, som utspelar sig på 1860-talet. Då kvinnor mestadels bara var där för att se vackra ut, eller vara tysta. Men inte Scarlett. Hon har en egen vilja, och är sträng och svår att handskas med. Vilket är väldigt ovanligt att se i en så pass gammal film. Därför sticker hon verkligen ut, och på ett riktigt positivt sätt. Jag fann henne otroligt intressant och fascinerande, och jag gillade även hur manipulativ hon kunde bli. Hade man gjort lite omskrivningar, hade hon lätt kunna bli en Shakespeare skurk.

Clark Gable som först inte ville göra filmen, är en äkta charmör. Han har charmen och karisman av Will Smith, men utseendet av George Clooney. Han är 30-talets äkta charmtroll. Här gör han en underbar insats, även ifall han kanske inte är lika intressant eller komplex som Scarlett enligt mig. Däremot gillade jag många av hans dialoger, då han kom av sig lite som ett modernt troll. Han har även den kända repliken “Frankly, my dear, I don’t give a damn”. Som har väldigt stor inverkan på hela filmen i helhet, och är det ultimata perfekta slutrepliken på allting som hänt. Hans sätt att leverera repliken var felfritt, och inte undra på att det blivit ett av de mest kända citaten.

Men vad som gör filmen så pass bra, är dess historia och handling. Den berättar en väldigt bra och välskriven historia från början till slut. Det är inte undra på att det anses vara en av de bästa romantikfilmerna. Då den inte är klyschig i den bemärkelsen. Tvärtom är det mer Casablanca hållet. Det är en mer realistisk tagning, och en mer oväntat sådan. Speciellt för att vara 1939. Romantiken har sina upp och nedgångar, och slutar inte riktigt som man tror. Precis som i verkliga livet. För att vara en film som klockar in strax under 4 timmar, och hålla mig investerad så länge. Är ett bra tecken.

Till sist vill jag också nämna scenografin, fotot och det visuella. Detta är en otroligt vacker och snygg film att kolla på. En av de vackraste om jag vågar säga det. Det är ibland som att se en levande tavla komma till liv, de använder också mycket av sitt ljus. Bilden när de flyr från staden som brinner kommer jag inte glömma bort. Eller när de står på kullen och det uppenbart är en studio, men det röda ljuset är så pass elegant att man inte bryr sig. Sådana scener är saker som kommer leva kvar i mitt minne, när jag tänker på denna filmen. Kanske också är en av anledningarna filmen är ihågkommen än idag.

I sin helhet är Borta med vinden en tidlös klassiker som jag sent kommer glömma bort. Det är lätt att med sådana här klassiska filmer, när man ser de för första gången att de inte håller. Men lyckligtvis är detta en av de som verkligen levererar. Det är en simpel historia som är väl berättad, och håller en investerad trots sina fyra timmar. Karaktärerna är också välskrivna, jag gillar speciellt Scarlett. Som verkligen är en person folk kan se upp till idag. Även ifall hon inte är fläckfri och gör fula saker. Men det är den romantiska biten som jag verkligen uppskattar. De är inte klyschigt någonstans, och slutar inte som man tror sig veta. Den är och nosar på femman i betyg. Men det är också en väldigt lång film som gör att omtitten inte blir lika ofta. Därför blir det en väldigt stark fyra, som kan ändras i framtiden.