Book Club

Diane (Diane Keaton) är nybliven änka efter 40 års äktenskap. Vivian (Jane Fonda) njuter av män utan att ha några tankar på vidare relation. Sharon (Candice Bergen) försöker fortfarande komma över en skilsmässa sedan ett årtionde. Carols (Mary Steenburgen) äktenskap går på tomgång efter 35 år. Denna hysteriska film handlar om fyra kvinnor i en livslång vänskap vars liv vänds upp och ner när deras bokklubb bestämmer sig för att läsa "Femtio nyanserna av grått". Från att upptäcka ny romantik till att återuppliva gamla flammor, inspirerar de varandra för att göra nästa kapitel i sina liv till det bästa kapitlet.

"Kända skådespelare i en något ljummen film"

Fyra eliter inom filmvärlden. Diane Keaton, Jane Fonda, Candice Bergen och Mary Steenburgen samlas här i en enad trupp för att läsa böcker och få igång livsglöden igen inom romantik och sex i deras liv. Det låter kanske inte så spännande, men det är heller inte meningen. Detta är en simpel film åt den äldre publiken och jag är rätt så säker att den lär gå hem hos den målgruppen. I visningen jag satt på var jag den yngsta och där var ett par goda skratt från publiken under filmens gång.

Ibland krävs det inte så mycket av en film att bara ta det lugnt, vilket jag känner är vad denna filmen gör. Där är ett par goda skratt i filmen. Candice Bergen var den som fick mig att skratta mest. Faktum är så är första halvan bättre komedifylld än vad andra halvan är, då de mer dramatiska bitarna kommer in. Vilket jag inte var lika intresserad/engagerad i.

Förutom våra fyra eliter i huvudrollerna är filmen fylld med andra stora stjärnor. Craig T. Nelson, Andy Garcia, Alicia Silverstone, Richard Dreyfuss, Wallace Shawn och Don Johnson. På tal om Don Johnson så är det lite roligt att hans dotter spelar huvudrollen i Fifty Shades filmerna och böckerna har en viktig roll i denna filmen. Även författaren till böckerna dyker upp i en cameo. Snacka om att bryta fjärde väggen.

Men det var även på grund av de stora kända skådespelarna som jag var lite sugen att se filmen. Jag var kanske inte var så insatt i själva handlingen eller snarare brydde mig så mycket som många andra gör. Men där är ett gäng eliter och de gör alla bra ifrån sig. Därför blir det synd när andra halvan går neråt. För filmen är så mycket bättre när den bygger på humorn än tar sig själv på större allvar, vilket den gör andra halvan. Dessutom blir det något upprepande och man har förstått poängen, trots en kort speltid på 104 minuter.

Där är även ifrågasättande green-screen effekter när Andy Garcia och Diane Keaton ska upp och flyga i Andy Garcias privatplan. Bara något jag märkte medan jag såg filmen. Något jag också märkte var att Jane Fonda ser riktigt bra ut för sin ålder. Snarare 60år än att hon är 81år.

I sin helhet är Book Club en simpel film med många talangfulla skådespelare. Dock är innehållet ganska så tunt. Första halvan är betydligt mer roligare än andra halvan som blir för seriös vilket gör att filmen tappar och blir ointressant. Inte för att jag var så värst engagerad i första taget, men jag kände att där var mer driv i första halvan. Det blev också något upprepande i långändan. Men det är en film för den äldre målgruppen vilket märktes på visningen jag var på och dem skrattade flertals gånger. Så filmen kommer definitivt gå hem hos den äldre publiken.

Boka dina biljetter på Filmstaden och se Book Club du också!