Blockers

När tre föräldrar snubblar över sina döttrars plan att bli av med oskulden under sin balkväll sjösätter de en hemlig operation med målet att förhindra tonåringarna att gå i mål med sina planer.

"En komedi med genuina stunder"

Vem hade trott att jag under första halvåret av 2018 skulle se två bra komedifilmer där jag inte bara får goda skratt. Men faktiskt bryr mig om karaktärerna? Både denna och Game Night har lyckats på båda de planerna och även ifall det inte är något nyskapande i sig, så är det roliga filmer för den typen av komedifilmer de är. Jag gillade Blockers och tyckte det var en rolig komedifilm.

Ännu en gång kommer det inte bli en så utfylld recension, då de svåraste recensionerna är på roliga komedifilmer. Men en aspekt jag gillade med filmen som trailern inte riktigt tog upp. Är fokuset som filmen också har på de tre tonårstjejerna som får ungefär lika mycket speltid som föräldrarna. Det roliga här är att jag verkligen gillade deras kemi mot varandra och tonårsskådespelarna gjorde ett bra jobb att vara övertygande i det dem sa och tyckte. Faktiskt så gillade jag deras kemi med varandra mer än föräldrarna. Men jag tyckte föräldrarna var de mer intressanta personerna att följa under filmens gång.

De allihop har också en story arc under resans gång och utvecklas. Framför allt gillade jag Ike Barinholtz i filmen och hans karaktär (hans sätt att bete sig i filmen samt utseende var väldigt likt en jag känner). För filmen är inte gräslig eller spyfärdig mot sitt budskap. Där är en äkthet till det och det känns ändå som ett någorlunda realistiskt sätt att visa hur det är för en tonåring att förlora oskulden och föräldrarnas reaktion på det är lite överdrivet, men det är en komedifilm. Jag tyckte där var genuina känslor och stunder i filmen som också bar upp när där inte var någon stor komik.

Är det en fullträff? Nej, där är lite småsaker som inte riktigt blir rätt och vissa skämt kan bli lite överdrivna. Det kändes också som det tog lite lång tid innan de väl åkte iväg till balen och föräldrana märkte av deras meddelande till varandra. Men när filmen väl kom igång var den rolig och jag gillade den och hade en bra tid medan jag såg den.

I sin helhet är Blockers en rolig komedifilm som lyckas få en att skratta, med intressanta karaktärer man bryr sig om. Kemin mellan skådespelarna (framför allt tonåringarna) känns äkta och genuin och filmen tar ändå frågan om att förlora oskulden på ett någorlunda bra sätt/realistiskt. Där är inte mycket mer att säga mer än att Blockers levererar på den fronten den ska leverera på.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Blockers du också!