Blindspotting

Med bara tre dagar kvar av sin skyddstillsyn är Collins frihet inte långt borta. Men hans bundsförvant Miles gör det svårt att hålla sig i skinnet. De sista 72 timmarna under övervakning blir en odyssé av oväntade händelseförlopp, där Collin ständigt finner sig själv ofrivilligt i centrum. Skriven av huvudrollsinnehavarna Daveed Diggs och Rafael Casal är Blindspotting en träffsäker dramakomedi på galenskapens rand, om en vänskap som sätts på prov och vad som krävs för att bli en bättre människa.

"En unik och humoristisk film"

Blindspotting är regisserad av Carlos López Estrada och i huvudrollerna ser vi Daveed Diggs och Rafael Casal som också har skrivit manus på filmen. Så det märks ganska tydligt att detta är någon slags av passionsprojekt för många involverade och i slutändan blir det ett väldigt bra resultat. Dialogerna, kameraarbetet, skådespelet, storyn, färgerna, visionen det är riktigt bra gjort allting.

Vad som var största överraskningen för mig var hur humoristisk filmen var, detta hade väldigt lätt kunna klassas som en komedifilm. I vanliga fall hade jag säkert tyckt dessa karaktärerna vara riktigt jobbiga, men på något sätt lyckas Daveed Diggs och Rafael Casal skapa charmiga och intressanta karaktärer som jag bryr mig om och vill se mer av när eftertexterna började rulla. De har skrivit ett riktigt stabilt manus här och jag hoppas innerligt de har mer filmer i sig i bagaget för framtida projekt om det är denna typen av karaktärer och story de riktar in sig på.

Det går inte att förneka heller att filmen har ett seriöst budskap bakom sig och visst är det ganska så övertydligt om vad det handlar om. Men sättet de väljer att aldrig riktigt göra det till en stor moralisk sak som ska förändra karaktärerna helt och hållet. Så lämnar filmen det helt och hållet öppet och ger aldrig det ett officiellt avslut, och grundar det mer i verkligheten. Självklart är det om hur poliser ser på svarta i USA och per automatik är det den svarta som blir misstänkt för något. Man har sett det förr, men filmen som sagt gör ingen stor deal av det förutom när klimaxen väl klockar in. Men även då görs det på ett ganska så unikt sätt som jag inte sett förr och var ganska ett så humant sätt att tackla den typen av situation.

Dialogerna är härliga då det är fyllda med komiska bitar. Samtidigt som en del rapp kommer in i dialogerna, men det görs på ett så snyggt sätt att de pratar i rim och pratar snabbt så det blir aldrig som att de rappar, men man märker tydligt det är någon form av rapp men bryter aldrig ut i sång, det var riktigt snyggt.

Kameraarbetet gillade jag väldigt mycket, en del långa tagningar och andra så använder man sig av en del neonljus och diverse färger för att göra bilden snyggare. Regissören Carlos López Estrada har ett öga för berättande och har en distinkt stil och vision till storyn som passar manuset som Daveed Diggs och Rafael Casal har skrivit. Det säger sig självklart också att deras skådespel är riktigt bra och gör riktigt bra insatser.

I sin helhet är Blindspotting en välgjord film där man märker tydligt att Daveed Diggs och Rafael Casal har en tydlig story här att berätta. Det är en film som har ett seriöst budskap bakom sig, men istället för att göra det uppenbart är sättet de väljer att berätta storyn väldigt unik. I det att den lägger ej fokuset i själva händelsen och behandlar det mer som en realistisk situation. Att mixa in det med humorn gör det hela mer avslappnat och en film som i slutändan lätt kan klassas som en komedi. Dialogerna är underbara och att blanda in rappen i en del scener var briljant och det gör klimaxen väldigt mer unik och originell. Man lämnar filmen med att Daveed Diggs och Rafael Casals talang, men det är Carlos López Estradas vision som kommer göra denna minnesvärd.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Blindspotting du också!