BlacKkKlansman

Från den visionära filmskaparen Spike Lee kommer nu den otroliga men sanna historien om en amerikanske hjälte. Det är tidigt 70-tal - en kaosartad tid kantad av slaget om medborgliga rättigheter. Ron Stallworth blir den första kriminalaren med afroamerikansk bakgrund på Colorado Springs-polisstation. Hans anställning välkomnas med skepticism och öppen hotfullhet av både kollegor och chefer. Helt orädd beslutar sig Stallworth för att göra sig ett namn och skapa förändring i samhället. Han ger sig djärvt ut på ett farligt uppdrag: att infiltrera och avslöja Ku Klux Klan. Förställd till rasist kontaktar Stallworth gruppen och snart blir han inbjuden i den innersta kretsen.

"Spike Lee's bästa på väldigt länge"

Spike Lee är tillbaka! Ja, han har aldrig slutat göra filmer och det har kommit ut med jämna mellanrum hela tiden. Men på senaste år har hans filmer inte riktigt gått hem hos verken publik och kritiker, vilket är förståeligt om man har sett några av hans filmer. Men BlacKkKlansman är inte bara en “tillbaka till form” film för Spike Lee. Det är också en aktuell film som med dagens klimat känns behövande. Spike Lee släpper också lite av sin typiska stil, för att hans film kan nå en bredare publik, vilket var ett smart val enligt mig. Här bjuds på både charm, humor, seriös men viktigast av allt ett budskap.

John David Washington (Denzel Washingtons son) spelar huvudrollen som Ron Stallworth som infiltrerade Ku Klux Klan (han är afro-amerikansk). Redan där har vi en fascinerande och intressant historia på papper, som utökas och blir bättre tack vare starka insatser från alla skådespelarna och ett starkt stabilt regi av Spike Lee.

Filmen är också minnesvärd på sidokaraktärer där många av dem är minnesvärda av olika anledningar. Adam Driver som måste låsas vara Ron Stallworth och är jude ska låsas hata svarta personer och ge spy kommentarer för att passa in i KKK. Visst kan man argumentera att hans karaktär har ganska lätt att bara säga dessa sakerna utan några vändningar eller nervositet bland annat folk.  Laura Harrier är som hämtat från vilken 70-tals film som helst och ser fantastisk ut i sin afrofrilla. Även Alec Baldwin dyker upp snabbt i början. Men den som imponerar mest utöver John David Washington är nog Topher Grace som den rasistiska David Duke (ledaren för KKK). Han var övertygande och för mig är det hans bästa rollinsats.

Som jag skrev tidigare så skiner inte Spike Lees typiska registil i filmen, utan han tar ett steg bakåt just för att kunna ge filmen en bredare publik och inte låsa in sig i sitt stuk och göra filmen mindre sevärd för de som inte är så insatta i film och framför allt hans stil. Men man känner fortfarande av hans fingeravtryck i filmen och när han väl använder sig av sin typiska stil så används det snyggt och väl hanterat. Vilket gör att trots att filmen berättar något för den breda publiken (och något som alla bör ser) så sticker den ut och har sin egna stil tack vare de där små extra bitarna som Spike Lee leker med, men det känns aldrig malplacerat eller udda.

Trots att filmen har sin charm och humor så överskuggas det inte från det seriösa budskapet som filmen faktiskt vill säga. Så pass att slutet är lite som en extra magsmäll där Spike Lee vill visa hur verkligheten är idag. Lite som att vi ska ha denna diskussionen och att vi inte kan blunda. Det blev väldigt politiskt och samhällsinriktat nu, men det är svårt att inte bli det när det är den typen av film det är.

I sin helhet är BlacKkKlansman en av Spike Less bästa på väldigt länge. Det är en otroligt intressant historia med bra skådespelar insatser från alla parterna, framför allt John David Washington och Topher Grace. 70-tals stuket är välgjort och trots att Spike Less registil inte är lika tydlig här, så finns hans fingeravtryck att finna. Det bjuds också på en hel del charm och humor, och allting är inte bara dystert. Men faktumet kvarstår att det är ett seriöst budskap bakom filmen och något som är lika aktuellt idag som då och att vi inte bör undvika när samtalet kommer upp.

Boka dina biljetter på SF Bio och se BlacKkKlansman du också!