Black Panther

Efter händelserna i "Captain America: Civil War" återvänder T'Challa till sitt hemland, det isolerade, högteknologiska afrikanska landet Wakanda, för att bli dess kung. Men när en gammal fiende dyker upp måste T'Challa, både som kung och Black Panther visa sin styrka. Han dras in i en konflikt som hotar inte bara Wakandas öde, utan hela världen.

"Nyskapande inom genren"

Marvel gör det igen! Det känns nästan att vid det här laget att det inte är någon överraskning. Liksom att en Marvel film är bra idag är lika med att himlen är blå. Man önskar nästan lite i hemlighet att de ska göra en dålig film (ironi). Jag är riktigt glad över det dem producerar och de verkar inte sakta ner heller. Trots att Infinity War kommer ut senare i år.

Black Panther är ingen perfekt film, jag vill få det understruket i ett ganska så tidigt skede under denna recensionen. Anledningen är för att jag mest kommer fokusera på det positiva, då det negativa inte finns så mycket att framhäva. Men när man ser filmen som helhet så märker man ganska så snabbt att den inte är perfekt. Men där är många filmer i MCU som inte är perfekta. Men medan de har svårt att sticka ut, lyckas Black Panther göra det. Mycket tack vare regin från Ryan Coogler som jag tror ska ha en stor beröm för denna filmen. Med en mindre skicklig regissör bakom rodret. Tror jag detta hade varit en mellanfilm i MCU.

Vad jag gillar med Black Panther är dess känsla att sticka ut från de andra filmerna. Något Marvel har börjat med på sistone. Hitta unika regissörer med sina visioner och låta de få göra sin grej. Ryan Coogler har tidigare regisserat Fruitvale Station och Creed. Där han verkligen har satt sitt namn för en regissör att komma ihåg. Så det glädjer mig att han får skina med sin egna vision och stil i denna filmen. Det märks ändå att detta är en Ryan Coogler film, trots att den tillhör ett helt universum. Jag tror mycket är tack vare hans regi som gör att denna sticker ut och blir en av de bättre. Trots några brister här och där. Så får jag en kick utav hans filmer och denna likaså.

Den har ett väldigt fint foto som jag känner var en viktig ingrediens. Ryan Coogler bad till och med att få med lite av sina egna medlemmar från tidigare filmer. Så han kunde få sätta sin prägel på filmen. Rachel Morrison som fotade Fruitvale Station, gör ett bra jobb. Ludwig Göransson fick även hänga med och göra musiken som han gjort till Ryans två tidigare filmer. Även musiken ska tilläggas är minnesvärd. Där jag annars anser musiken inte vara så ihågkommen egentligen bland dessa filmerna.

Chadwick Boseman återvänder i rollen där vi senast såg honom i Captain America: Civil War. Vi fick ett bra smakprov där och jag vill minnas att jag gillade honom där och ville se honom mer. Helt klart gör han en trovärdig roll och har snabbt blivit en liten favorit bland alla dessa superhjältarna. Men han får mycket bra support från många stora kändisar. Michael B. Jordan, Lupita Nyong’o, Danai Gurira, Martin Freeman, Daniel Kaluuya, Sterling K. Brown, Angela Bassett, Forest Whitaker och Andy Serkis. Alla gör bra insatser och det är en riktigt bra ensemble cast.

Michael B. Jordan spelar skurken och det är en av de bättre skurkarna MCU har att erbjuda. Mestadels för att han inte är någon som vill ta över världen och härska, för han är ond. Han har ett förflutet och man förstår varför han gör som han gör. Faktum är så är det den typen av skurk där man nästan är på hans sida. Jag skulle inte bli förvånad om någon sa de hejar på honom i filmen, då hans motiv är förståeliga. Så nu har vi Loki, Vulture och Erik Killmonger.

Det negativa med filmen är att strukturen är ganska kännbar. Jag vill inte säga den är klyschig, det är fel ord. Men man börjar ana hur hela filmen kommer spelas ut efter ett tag. Typ vart vissa karaktärer kommer göra, eller vart deras öde ligger. Efter ett tag så vet man ungefär hur det kommer bli och där ligger inga större överraskningar. Jag tror detta ligger lite i manuset som Ryan Coogler ändå varit med och skrivit. Men jag känner att just den biten fallerade lite för mig, medan hans regi stärkte det.

Actionscenerna är skickligt utförda. Men jag vågar inte kommentera så mycket på det. För 3D:n jag såg den i var ingen bra konverterad 3D. Som tyvärr tog bort en del av känslan under många av scenerna som hade mycket action i sig. Så själva upplevelsen var inte den bästa, så jag rekommenderar starkt att inte se den i 3D. Då främst actionscenerna lär lida av det. Som jag annars tror hade varit en av de stora wow upplevelserna i filmen.

I sin helhet är Black Panther ingen perfekt film. Men där är tillräckligt för att säga det är en av de bättre MCU filmerna. Mycket tack vare den starka regin som Ryan Coogler tar fram och sätter sin egna prägel på filmen. Utan honom tror jag filmen hade varit en mer mellanfilm bland allihop. Vi får även njuta av vackert foto och musik från tidigare medarbetare från Ryan Coogler. Så det märks att han verkligen ville sätta sina fingeravtryck på filmen. Vi får även en fantastisk ensemble cast från alla involverade och Black Panther växer i mina ögon som superhjälte. Skurken är också en av de bättre från MCU. Strukturen blir lite för uppenbar efter ett tag och man kan ungefär lista ut vad som kommer hända. Utan några större överraskningar. Men jag känner att filmen har tillräckligt med andra starka attributioner som skiner igenom. Till alla de som känner att superhjälte filmerna inte har något nytt att erbjuda. Så känns denna lite nyskapande för genren.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Black Panther du också!