Ben-Hur

Mot bakgrund av Jesus Kristus tid på jorden, i den romerska provinsen Judeen, lever den judiska prinsen Judah Ben-Hur. Hans gamle vän Messala, numera en maktgalen romersk tribun, vänder sig emot honom när Judah inte går med på att förråda det judiska folket till förmån för romerska intressen. Messala skickar den nu hämndlystne Judah som slav till de romerska galärfartygen och fängslar hans mor och syster.

"Imponerar än efter nästan 60 år"

När man pratar om den klassiska filmen Ben-Hur idag är det oftast vagnracet folk pratar om. Det är det som är på postern, det alla filmskapare och filmälskare nämner när de pratar om filmen. En klassisk scen helt enkelt som blivit historisk när det kommer till film, men finns där något utöver det i denna film som de flesta hyllar? Jag skulle definitivt säga ja på den frågan, men jag är ännu en gång i “Lawrence of Arabia” problematiken igen. Där filmens teknik imponerar på mig mer, än vad själva huvudstoryn gör.

Jag har i många avseende haft lite svårt för periodfilmer som utspelar sig under romartiden. Jag tror en del ligger i det att även i historian var romartiden alltid den delen jag var minst intresserad av. Vilket har gjort att filmer som utspelar sig under denna eran har jag alltid haft svårt att finns stort intresse av. Jag kan se storheten i varför folk finner ett mästerverk i dessa typer av filmer. Men för mig personligen greppar det aldrig riktigt tag hela vägen.

Självklart är där nöje att finna. Så som de stora tekniska aspekterna är imponerande än idag. Allt från båtscenen, till de stora maffiga scenerna och såklart vagnracet som imponerar än idag och är filmens höjdpunkt. Vad som tog mig lite på bar gärning är att där inte är något som helst ljud under scenen förutom miljöljud från vagnarna och personernas grymtande. Vilket gjorde att scenen kändes mer realistisk och mer imponerande, ett bra val av regissören William Wyler.

Skådespelarna imponerar vilket är ett givet. Med en sådan här film känns en del element självklara och uppenbara, där inklusive skådespelet. Men även känslan av dessa äldre filmer som spelats in i en studio ger mig en speciell känsla. De har en viss tidlöshet till sig som inte moderna filmer har och jag kan stirra in i bakgrunden och bara drömma mig bort och undra vad som finns bortom den eviga horisonten. Och jag är även mycket medveten om att många scener också spelades in utomhus på riktiga platser.

I sin helhet är Ben-Hur en film som jag förstår vart alla hyllningar kommer ifrån. Även ifall jag själv personligen har lite svårt för historiska filmer om romartiden och storyn överlag inte greppa tag om mig 100%. Så är det fortfarande en imponerande film som håller än idag. Framför allt är det tekniska det som imponerar mycket och de omtalade scenerna folk talar om än idag, är ganska svåra att inte gilla. Även ifall jag föredrar andra filmer, förstår jag vart folk kommer ifrån när de säger detta är en av deras favorit filmer.