Beautiful Boy

Den framgångsrike journalisten David har alltid försökt ge sin älskade son allt han behöver. Men vare sig David eller Nics mamma Vicki kan hindra sonen från att börja experimentera med crystal meth. När missbruket är ett faktum ger sig David och Vicki i kast med något av det svåraste föräldrar kan utsättas för. Hur ska de nå fram till sin son, och kommer de att lyckas besegra den demon som tagit över honom både fysiskt och psykiskt? Timothée Chalamet vann allas hjärtan som känslige Elio i Call Me By Your Name, en roll han Oscarsnominerades för som en av de yngsta genom tiderna. Många tror att Timothée kommer att nomineras igen för sin otroliga insats som drogberoende Nic i det gripande, verklighetsbaserade familjedramat Beautiful Boy. Steve Carell Oscarsnominerades för sin insats i Foxcatcher, och scenerna mellan honom och Timothée Chalamet beskrivs av amerikanska kritiker som bland de mest hjärtslitande, uppriktiga någonsin.

"Beautiful Boy engagerar tack vare skådespelarna och ämnet den tar upp"

Beautiful Boy är regisserad av Felix van Groeningen och i huvudrollerna ser vi Steve Carell och Timothée Chalamet. Den handlar om Nic (Timothée Chalamet) som är en drogmissbrukare och hur familjen under ett par år försöker hantera situationen. Den är baserad på en sann historia och både pappan David (Steve Carell) och Nic skrev varsin bok om det som filmen är baserad på.

På rak arm borde detta vara en gripande och hjärtskärande film med den storyn och skådespelar talangerna. Men det blir slarvigt utfört i själva berättandet just för att vi följer två olika berättelser och två olika narrativ. Vilket då gör att filmen förlorar fokus en del. Istället för att ge oss en film helt och hållet från Nics perspektiv eller från Davids, hade vi fäst oss mer i storyn och man hade kunnat fokusera mer på en helhets narrativ. Men nu är det lite här, lite där också lägger man ihop det och hoppas att storyn och skådespelarna bär upp resten. Vilket det också gör. För detta hade med lite finslipning kunnat bli en av årets stora snackisar. Men jag tror filmen förlorar en lite längs vägen i att den inte riktigt kan bestämma sig vems perspektiv och fokus vi ska fokusera på. Där av blir karaktärernas känslor inte lika starka.

Skådespelarna är det stora fantastiska här. Steve Carell som nu verkar göra mer dramafilmer än komedifilmer gör ännu ett bra jobb. Men det är Timothée Chalamet som är det riktiga stjärnskottet här. Utan tvekan en av de bästa insatserna jag sett från en 2018 film. Kanske finns chansen, men med tanke på att filmen blivit väldigt sval i snackis området bland de stora Oscars filmerna, tror jag väldigt lite på en nominering. Men det går inte att neka att Timothée Chalamet har på senare år etablerat sig som en framtids talang och en vi kommer snacka om i många år framåt.
Även kul att Maura Tierney från Liar Liar är med en del i rollen som Davids nuvarande fru och Nics styvmamma. Hon får även möjlighet att skina och tycker hon gör ett trovärdigt jobb.

Storyn är också engagerande. Det är ett viktigt ämne och framför allt ett seriöst problem bland unga idag. I eftertexterna står det att överdos av droger är den främsta dödsorsaken på människor under 50år, vilket är ett allvarligt problem. Vilket jag då känner att filmen verkligen har en anledning att existerar och har en viktig sak att säga. Det är bara så jäkla synd att berättandet inte blir lika bra strukturerat som det borde ha varit.

I sin helhet är Beautiful Boy en film som främst engagerar en via sina skådespelare och ämnet den tar upp som omringar hela storyn. Det är det som gör att man ändå känner att filmen har något att säga. Timothée Chalamet gör en fantastisk insats i rollen som Nic och det är klart jag blir lite tårögd mot slutet när faktatexten dyker upp. Men filmen skiftar sitt berättande i att vi fokuserar på Nic ibland och ibland är det David som är i fokus. Det märks tydligt att det är baserat på två olika källformat och där av blir man inte lika engagerad i berättandet av filmen, vilket gör att filmen förlorar mig lite grann och gör att jag inte fullt ut känner det jag kanske egentligen borde känna. Det är nästan där, men i slutändan känns det mer som att man går från scen till scen utan något större narrativ bakom sig.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Beautiful Boy du också!