Avengers: Infinity War – SPOILERRECENSION

The Avengers och deras allierade superhjältar riskerar allt i ett försök att besegra den mäktige Thanos innan hans förödande attacker har förstört hela universum. Den största konfrontationen genom tiderna väntar.

"VARNING FÖR SPOILERS!"

SPOILER! (Läst texten nedan på egen risk, då den innehåller information som avslöjar storyn i filmen.)

Veckan är förbi och Avengers: Infinity War har varit ute i snart en veckas tid, så då är det dags att fördjupa sig i de lite mer spoiler fyllda elementen utav filmen. För med en sådan här maffig och stor film går det nästan inte att prata om de stora händelserna som inträffar, för de har så pass stort intryck på hela filmen mer eller mindre. Så ni har blivit varande och fortsätter läsa på egen risk!

Jag gillade verkligen denna filmen, jag har sett den två gånger nu och andra gången kunde jag luta tillbaka mer och få ett lite bättre helhetsintryck. Filmen funkade otroligt bra andra gången också och jag kan nog ha gillat den lite mer en andra omtitt än första. Jag skulle fortfarande inte säga det är min favorit i MCU, men den är helt klart i toppen.

Det är mer eller mindre Thanos film, då det är hans karaktär som utvecklats mest och vi får även ett motiv till varför han gör som han gör. Genom att utrota halva universums befolkning för att det ska bli bättre balans. De flesta ser honom som en folkmördare och titan. Medan han själv ser sig som en frälsare som räddar folket. För genom att utrota halva universum, blir det bättre tillgång åt de nya personerna. Till exempel Gamoras planet där han utrotar hälften. Men planeten höll på att gå under på grund av svält och massbefolkning. Sedan Thanos dödade hälften av dem på planeten, har de som fötts på nytt bara upplevt ett paradis där de går till sängs mätta. Så frågan är verkligen, gör Thanos rätt eller fel. Där är uppenbart en moralisk fråga i hela hans syfte och motiv, men det bästa är att man förstår varför han gör som han gör. Man kan faktiskt gå så långt och säga, man nästan håller med honom. Samtidigt som att utplåna halva universum känns inte rätt av honom att göra. Men det är en stor faktor till varför filmen fungerar så bra som den gör. Vi har en skurk som har byggts upp i 6års tid och inte nog med att dem levererar honom. Men de lyckas skapa en av de bästa skurkarna i superhjältefilmer överlag, med ett motiv vi förstår. Det är inte att härska och vara ond för att vara ond. Där är et syfte och motiv bakom denna karaktär som är komplex skriven. Hur ofta händer det i en MCU film?

Josh Brolins skådespel är också en stor faktor till varför Thanos fungerar som han gör. Ta Steppenwolf från Justice League filmen förra året. En datagjord skurk som inte lämnar något som helst intryck på tittaren. Thanos är också datagjord, men genom att göra honom komplex så kommer Josh Brolins skådespel igenom karaktären och han blir mer mänsklig. Hans motiv är mänskliga och något som man kan relatera mer till. Därför känns Thanos mer riktig och verklig än Steppenwolf som var ond för att han tjänade en högre uppsatt skurk. Med andra ord är Steppenwolf en av Thanos “henchmen” som blir slaktade i denna filmen. En scen som verkligen är emotionell är när Thanos dödar Gamora. För att få tag på “soul stone” måste han offra en stjäl mot en stjäl, men bara en person han älskar. Som tittare vet man vad som kommer hända så fort Thanos börjar bli tårögd i ögonen, för innerst inne vet vi att Thanos ändå har känslor och bryr sig om Gamora. Även denna relationen mellan fader-dotter, är också en sak som adderar till Thanos mer mänskliga sida.

När vi ändå är inne på “soul stone” så vid stället där den befinner sig så får vi återse Red Skull. En lös tråd som varit sedan första Captain America filmen är vart Red Skull tog vägen, när han åkte in i “tesseracten”. Nu får vi veta att han blivit en vaktare som vaktar “soul stone” och nämner att för att få tag på stenen måste man offra en person. Visst är scenen lite udda att han bara dyker upp. Men det är ändå trevligt och veta vad som hände med Red Skull och att vi nu har fått ett svar.

Första gången jag såg filmen tyckte jag motivet bakom att Doctor Strange gav bort “time stone” bara för att rädda Tonys liv var ur karaktär. Men i en andra omtitt så mindes jag tillbaka till scenen där Strange satt och kollade på de olika tidsalternativen i hur de kunde besegra Thanos. Utan 14 miljoner möjligheter, lyckades de bara i en tidslinje. Vilket får mig att tro att i den tidslinjen där de vinner, måste Strange ge bort “time stone” till Thanos och rädda Tony. Så Strange sitter nog och vet lite mer än vad han säger tror jag.

Så nästan alla Avengers dör och försvinner i slutet. Vi vet alla att de kommer komma tillbaka i livet, då Marvel redan gått ut med att de ska göra en Spider-Man 2 och Guardians of the Galaxy 3 som utspelar sig efter Infinity War. Dessutom tror jag ej de vågar döda Black Panther efter den filmens massiva succé. Däremot tror jag att både Heimdall och Loki är döda för gott. Det känns som de redan gjort allt med Loki karaktären och hans syfte i MCU filmerna är klar. Han gick från en skurk till en person som ändå hade känslor för sin bror och hjälpte honom och på sätt slutade sin resa mer som en hjälte än skurk.

Jag har också börjat fundera på en teori, i samband med hur filmen slutar. Som ni kanske redan vet så var Ant-Man inte med i filmen. Ant-Man filmen som kommer ut nu i sommar utspelar sig före Infinity War och jag tror där är en anledning till varför. Om ni minns tillbaka till första Ant-Man filmen var där ett ställe som heter “Quantum Realm”, där verken tid eller rum spelar roll. Ett ställe där också Hank Pyms fru är fast i, som också kommer vara med i den filmen. Min teori är att Ant-Man befinner sig i quantum realm när Thanos väl utrotar och attackerar i denna filmen. När Nick Fury tillkallar Captain Marvel också i efter eftertexterna tror jag att Captain Marvel och Ant-Man kommer ha betydelsefulla roller i att återrätta tiden och på något sätt använda kanske tidsresande i nästa Avengers film så att de andra kommer tillbaka till livet. För det är bekräftat att quantum realm ska vara med i både nya Ant-Man och Captain Marvel filmen, varav båda filmerna utspelar sig före Infinity War. Någonstans där tror och hoppas jag också att Hawkeye har något att göra, då han heller inte är med i denna filmen. Oavsett så har de allt planerat redan, när de har planerat detta i nästan 10års tid. Men det är som sagt bara min teori och jag kan ha jätte fel.

Men faktum kvarstår att de lyckats med det omöjliga. Att en sådan här stor massiv film ändå lyckas vara så bra och har en bra berättarlinje genom hela. Ja superhjältarna är uppdelade och vi skiftar och går från en superhjälte team till den andre. Men jag tycker de lyckades väldigt bra med det. En annan faktor till varför filmen funkar är att skådespelarna är engagerade och bryr sig. Det är verkligen bra skådespel i filmen och i de dramatiska scenerna blir det väldigt känslosamt. Scenen där Spider-Man dör och håller om Tony och gråter samtidigt som han säger han inte vill dö för att säga förlåt innan han försvinner ur existens är fan hjärtekrossande. Tom Holland säljer varje sekund utav den scenen och Robert Downey Jr’s reaktion på det är fantastiskt. Mixen mellan det dramatiska och humorn funkar bättre än vad man tror. Det må vara den mest dramatiska MCU filmen hittills, men den har inte förlorat sin humor och alla karaktärerna beter sig så som de ska bete sig och som de gör i sina egna stand-alone filmer. Interaktionerna mellan superhjältarna är också en av de stora höjdpunkterna i filmen. Russo bröderna lyckades verkligen att få dem att passa in allihop i en och samma film.

Det är verkligen en underbar tid att leva i som superhjälte nörd. För när vi blickar tillbaka om 10-20 år så kommer vi kolla vad MCU egentligen gjorde. De dem har skapat och gjort är ändå något nytt inom filmskapande och filmhistoria överlag. Där är många kända regissörer som har talat ont om dessa filmer, men faktum kvarstår att de ändå gjort historia. Vare sig man gillar det eller inte. Att man i 10års tid har byggt upp filmer i ett och samma universum för att sedan låta de kollidera med varandra i en och samma film. Visst denna filmen står inte på egna ben som en egen stand-alone film. Men det var aldrig meningen heller, utan är en film efter 10års uppbyggnad och stand-alone filmer i ett och samma universum. Jag är glad att jag är här för att bevittna det och ha möjligheten att se det på bio. Infinity War må kanske inte vara den bästa för mig personligen, men det är den som imponerar på mig mest och jag har inget annat än stor respekt för vad Russo bröderna har lyckats med. Jag kan inte tänka mig att göra en film på den här skalan och den här hypen, för att sedan bli så här bra.

Boka dina biljetter på SF Bio och se Avengers: Infinity War – SPOILERRECENSION du också!