Astrid: Vulkanmånens kult

Hon var bäst i klassen. Den galaktiska koalitionens toppstudent. Hennes framtid var utstakad och hennes mål var inom räckhåll. Hon skulle bli en av koalitionens elitagenter: en Galaktisk Fredsskipare.

Nu, ett år senare, driver hon genom rymden och tar skitjobb för usel betalning. Utskämd, vanärad och utan någon chans att nå sin dröm - tills hon får ett specialuppdrag från sin forna kommendör. Tillsammans med sin gamla klasskamrat Ulf och skolan nya stjärnskott Isobel, måste Astrid bekämpa jättelika insekter, en brutal kult och uråldrig ondska på en okänd vulkanisk måne. Ska hon lyckas med sitt livsfarliga uppdrag, och få en ny chans att tillhöra galaxens främsta?

Följ med Kim W. Andersson (Love Hurts, Alena), på ett halsbrytande rymdäventyr i en färgsprakande galax befolkad av fantastiska karaktärer. Håll i spakarna!

"Skulle inte bli ett dugg förvånad om vi får se Astrid på den vita duken inom en snar framtid!"

Så var det äntligen dags att kunna erbjuda en av de nya kategorierna som vi införde i samband med uppgraderingen från MrFilm till GeekNinjas. Nämligen böcker och mer specifikt serietidningar/grafiska noveller. För dom som har intresse inom detta område så känner man till största sannolikhet till Apart Förlag och deras fantastiska utbud utav så väl svenska som internationella titlar i sitt sortiment. Och när det kommer till de svenska titlarna så ger dom faktiskt ut Kim W. Anderssons verk här på den svenska marknaden. Bland dessa titlar så återfinns så väl Alena och Love Hurts men framför allt berättelsen om Astrid som först blev utgiven på det amerikanska förlaget “Dark Horse Comics” (med titlar som Hellboy och Sin City i sin katalog). Så jag kan endast tänka mig vilken dröm det måste ha varit när det väl stod klart att Kim (i egenskap av att vara från lilla landet Sverige) skulle få sitt verk utgivet på Dark Horse.

Jag som tidigare har sett Apart förlag på de ökända “Sci-Fi mässorna” har jag känt till deras katalog hyfsat innan och till och med införskaffat ett par utav deras titlar, men inte riktigt kommit mig för att läsa igenom dessa, men i höstas när jag senast besökte mässan så fick jag syn på Astrid och hennes rå-balla omslag där man får se en ung och självsäker tjej som är hjälten i storyn! Efter ett tag så damp paketet äntligen ner hos det lokala paketombudet och jäklar vilken trevlig läsupplevelse Astrid har bjudit på! En annan sak som är väl värd att poängtera när det gäller Astrid är att så väl Astrid som andra karaktärer som jag uppfattar har ett kvinnligt pronomen inte är pinnsmal, utan faktiskt ser ut som välmående karaktärer som inte bryr sig något nämnvärt om hur dom uppfattas, eller rakt av inser att de faktiskt duger rakt av som de faktiskt är.

Sen så är ju självfallet inte allt guld och gröna skogar, men det är så pass småsaker så att det är inget som gör någon nämnvärd innebörd på själva betyget eller för den delen recensionen, utan endast är en intressant parentes. Till exempel så släpptes titeln först i USA innan den släpptes här i Sverige, och det kanske inte så konstigt i sig, men att man verket är översatt utav en extern översättare istället för utav författaren själv som är svensk är lite utav en fundering faktiskt, och jag funderar på om jag verkligen får fult ut utav titeln då det ofta är väldigt svårt att få med den nyansering och finess som det engelska språket brukar erbjuda. Något som känns lite sådär udda är att boken är skriven och ritad av en svensk, där av finns det karaktärer som har svenska namn, t.ex. Astrid och Ulf, vilket gör att det känns lite udda, då man i regel är van vid att influerad utav utländsk (amerikanskt primärt) media och då heter sällan karaktärerna varken Astrid eller Ulf.

När jag väl kom till de sista sidorna utav boken, så kände jag “men vad händer nu?” och så fort man får en sån känsla, att man vill veta mer om en specifik karaktär och dess berättelse så bådar det gott och enligt Anderssons egna hemsida så jobbas det på en uppföljare utav Astrid och hennes äventyr, något som jag är supertaggad på, men tills dess så finns det flertalet titlar utav Andersson utgivna så som Alena och Love Hurts, så under tiden antar jag att det inte kommer att gå någon allt för stor nöd på mig i väntan på Astrids fortsättning. För att summera det hela så känns det redan nu att det finns potential att historien om Astrid kommer att filmatiseras, då sidvändare som denna, inte brukar undgå Hollywood speciellt länge. 😉

Är ni sugna på att läsa om Astrids fantastiska äventyr, eller kanske någon annan utav Kim W. Anderssons verk som är utgivna på Apart Förlag, så har vi nu tillsammans med Apart Förlag tagit fram en rabattkod som ger er hela 15% rabatt i deras webshop. Ange koden “GEEKNINJAS” i kassan så dras 15% av automatiskt på din order. (Psst! Koden funkar dessutom att kombinera med de redan nedsatta titlarna som ingår i deras bokrea 😉 ).

Det här är en recension i samarbete med Apart Förlag AB. (Läs mer om vad det innebär)