Assassination Nation

Detta är den autentiska berättelsen om hur invånarna i den lugna amerikanska småstaden Salem löper amok. Lily och hennes tre bästa vänner går sista året på high school och deras liv kretsar kring sms, inlägg, selfies och chattgrupper – precis som för resten av världen. Men livet i småstaden ställs på ända när en anonym hacker börjar publicera tusentals människors privata meddelanden och hemligheter. När ilskan övergår i rena våldsdåd måste de fyra tjejerna slåss för livet mot den beväpnade pöbeln.

"En modern häxjakt av moral & etik"

Assassination Nation är en film som tar upp pressen som sätts på framför allt unga tjejer med sociala medier, osunda ideal och moral som spretar åt alla möjliga håll. Denna moderna häxjakt av fyra unga tjejer kan säkerligen få kultstatus av vissa om ett par år. Nu tillhör jag kanske inte den direkta målgruppen som kan uppskatta berättelsen fullt ut. Men som digitalt medveten så har Assassination Nation aspekter som känns väldigt aktuella och som är värda en moralisk genomkörare. Det är viktiga ämnen som tas upp, om än på ett mörkt, brutalt och annorlunda sätt.

Det här är Sam Levinson blott andra film, den första för mig. Jag kommer inte utropa mig som något fan av hans skapande, men det finns stilfulla delar i hans sätt att tolka film. Det är dock lite för mycket skiftningar för att som helhet få mer än godkänt. Det blandas nämligen friskt i stilar av regi och scenografi . Man får känslan av att se ett upplägg som bestäms under skapandets gång, där en förutbestämd stil hade skapat en bättre helhet.

För svenskt vidkommande så är det naturligtvis roligt att se Bill Skarsgård i en av rollerna. Den av bröderna Skarsgård som jag personligen tror har mest potential, vilket jag tycker man kan se glimtar av här. Den övriga rollsättningen är för mig relativt anonym. Det blir en blandad kompott av prestationer, det är ingen som sticker ut eller för den delen faller ur mallen. Jag hade gärna sätt att man gjort alla huvudkaraktärer lite starkare för att ge publiken en möjlighet till en tydligare koppling. För mig blev det t.ex alldeles för lätt att blanda ihop två av tjejerna.

Vad Assassination Nation vinner mycket mark på är den starka kopplingen till dagens mörka baksidor av Internet och sociala medier, och hur vi moraliserar utanför våra egna små bubblor av vardag. Att skapa en modern version av “häxjakt i Salem” är smart. Men med spretig regi och för anonyma karaktärer, inte tillräckligt smart för att ge filmen kultstatus i mina ögon.

Plejmo

Assassination Nation sågs via streamingstjänsten Plejmo