Annihilation

Efter att hennes make har försvunnit under ett hemligt uppdrag följer biologen Lena med en expedition in i ett mystiskt område som USA:s regering har spärrat av.

"En tänkvärd sci-fi film i samma spår som Ex Machina och Arrival"

Annihilation är regisserad av Alex Garland som följer sina sci-fi spår efter att ha gjort Ex Machina. Från början var det tänkt att filmen skulle komma ut på bio, men Paramount som distribuerar filmen trodde inte på filmen och att den skulle tjäna pengar. Så den släppts på bio enbart i USA och Kanada, medan man sålde rättigheterna internationellt till Netflix. Vilket är där vi svenskar kan se filmen idag. Jag själv tycker det är väldigt synd då denna filmen hade gjort sig bäst på en stor duk. Bara visuellt sätt är den gjord för bio, men nu får man tyvärr nöja sig hemma i soffan framför TV:n. Vilket jag är säker många kommer tycka är bekvämt.

Jag känner jag inte vill skriva allt för mycket om filmen, för ju mindre sagt desto bättre. Så detta är den typen av film jag rekommenderar man går in utan att ha sett trailer eller läst om den.

Annihilation är den typ av sci-fi film som inte ger alla svaren. Den har ett mer långsamt tempo och följer en mer filosofisk handling trots actionscener. Jag gillar att se det som en mix av Ex Machina och Arrival. Två sci-fi filmer som är väldigt olika men har en liknande ton till sig. I det att den inte besvarar allting åt dig och har ett mer långsamt tempo och att den inte förlitar sig på en massa actionscener för att underhålla.

Skådespelarna är riktigt bra. Där finns en viss kemi mellan skådisarna och jag tycker det säljs bra. Karaktärerna är inte de mest utvecklade, även ifall Lena (Natalie Portman) har en karaktärsbyggnad under filmens gång. Men de är tillräckligt bra skrivna för att vi ska bry oss om dem i filmen.

Vissa effekter kan se lite sådär ut, vilket är ett litet minus tyvärr. Men det kan också skyllas på att jag sitter hemma och ser på filmen. Hade jag sett den på en biograf duk kanske effekterna hade hållit högre standard än det intrycket jag fick.

Jag kommer lämna recensionen här då jag inte vill djupdyka allt för mycket. Men detta är verkligen en sci-fi film som kommer gå hem hos de som kan uppskatta en mer tänkvärd sci-fi film mitt i dagens pang pang filmer som sci-fi tycks fyllas ut med numera. Den är inte för alla och jag förstår den som inte gillar den. Men jag gillar verkligen vad Alex Garland har gjort här och jag väntar ivrigt på hans nästa projekt.