Analys av ett mord

Paul Biegler får ta hand om ett fall där en man mördat mannen som hans hustru påstår sig ha blivit våldtagen av.

"Inte bara en av de bästa inom genren, en av de bästa någonsin!"

Jag var bara tvungen att köra en till Jimmy Stewart film efter att ha sett Mr. Smith i Washington. Denna gången ser vi honom som advokaten Paul Biegler i en liten stad, där han skyddar en person vid namn Frederick Manion som blir anklagad för att ha mördat bartendern Barney Quill, efter att Fredericks fru Laura blev våldtagen och misshandlad av Barney. Så vi har oss själva en rättssalsdrama som är min kopp av te. Jag har alltid funnit den typen av filmer spännande, underhållande och intressanta. För många må det komma av sig som en tråkig del och på 160 minuter kan jag se många idag vända ryggen emot. Men detta är en film med högt tempo där de 160 minuterna flyger förbi i all hast. Faktum är så är det en av de bästa inom genren.

Att påstå filmen har bra skådespelare och alla gör fantastiska insatser kan man lätt stryka under. För att en sådan här film ska lyckas, måste man ha trovärdiga skådespelare som går in i rollerna. Även i dåliga rättssalsfilmer så brukar de flesta skådespelarna ge järnet, vilket alltid lyfter filmen från det dåliga. Det går sällan fel med kombinationen mellan Jimmy Stewart och George C. Scott.
Men utöver skådespelet så levererar denna filmen på en stark handling. Vare sig Frederick är skyldig eller ej, förstår vi vart han kommer ifrån. Eller döljer sig något under ytan av allting? Det är ett komplex fall som får en investerad som tittare, vilket är den bästa typen med dessa filmerna.

Regin av Otto Preminger är stark och stabil. Där är ett par riktigt snygga kamerabilder i rättssalen och även långa tagningar, vilket gör dialogerna skådespelarna var tvungna att memorerat blir mer imponerande. Likaså att musiken är fastnande, jag gillade temat med jazzen och blues som grädden på moset.

För att vara 1959 är filmen ändå ganska så modern sett till dagens ögon. I det att de använder ganska så “vulgära” ord, som inte var så vanligt för denna typen av filmer att ha på den här tiden. Ord som “bitch”, “contraceptive”, “panties”, “penetration”, “rape”, “slut” och “sperm”. Gjorde att filmen blev något kontroversiell vid dess release. Det blev så pass kontroversiellt, att Jimmy Stewarts pappa klippte ut en annons för filmen i tidningen och bad folk i staden han bodde i att inte se filmen. Men det är också en stor del till varför filmen inte har åldrats utan känns som den hade kunnat släppas idag.

I sin helhet är detta exakt min typ av film som jag älskar från början till slut. Jimmy Stewart levererar ännu en gång och ger oss en av hans bästa insatser i hans karriär. Tillsammans med supporten från alla de andra skådespelarna blir detta en tyngdvikt inom genren för skådespel. Men tack vare ett komplex fall som filmen erbjuder att presentera, blir man som tittare mer engagerad och spänningen och svetten känns av under rättssalsscenerna. 160 minuter må låta mycket, men tiden bara rinner iväg och där är aldrig en enda tråkig scen. Inte bara en av de bästa inom genren, en av de bästa någonsin.